Rynek PC zwiększa się w Q3. Czy to następstwo wycofywania Windows 7?
Komputerów sprzedaje się coraz więcej, a przynajmniej u wiodących dostawców. Mimo niejednokrotnego ogłaszania "śmierci PC" komputery jakoś nie chcą odpuszczać. Badania sugerują, że rynek tych maszyn podskoczył o kilka procent.
11.10.2019 | aktual.: 11.10.2019 23:40
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Szacunki są różne - od 1,1 proc. do 3 proc. To nie jakieś diametralne wzrosty, ale jeśli uświadomimy sobie, że chodzi o globalny rynek, to liczba sztuk musi robić wrażenie. Gartner szacuje 68,1 miliona sztuk, a IDC 70,4 miliona (z tym, że IDC uwzględnia też tablety i urządzenia z alternatywnymi systemami jak Chromebooki).
Większa dynamika rynku PC następstwem zakończenia wsparcia Windows 7
Raporty zgadzają się co do jednego - jakie firmy są największymi producentami komputerów na świecie. To Lenovo, HP i Dell. Nie mają też wątpliwości, że sytuacja zbliżającego się zakończenia wsparcia dla systemu Windows 7 wpłynęła na wzrosty. Mikako Kitagawa który jest analitykiem w Gartnerze stwierdził:
[quote]"Cykl odświeżania systemu Windows 10 nadal był głównym motorem wzrostu we wszystkich regionach, chociaż wielkość wpływu była różna w zależności od warunków na rynku lokalnym i etapu cyklu odświeżania."[/quote]
W takim wypadku możemy spodziewać się dalszego utrzymania wtrendu im bliższa będzie data 14 stycznia 2020 roku, kiedy to Windows 7 zakończy okres wsparcia (tak, jakieś pojedyncze łatki krytyczne mogą później wyjść jak to było w przypadku Windowsa XP, a firmy za opłatą mogą nieco dłużej otrzymywać regularne aktualizacje). W końcu część ludzi mających sporo starsze komputery z Windowsem 7 nie poprzestanie na zmianie samego systemu, a dla wygody już kupi nową maszynę.
Jak rozkłada się udział poszczególnych producentów? Na całym świecie (Gartner/IDC) to: Lenovo 24,7/24,6 proc., HP 22,4/23,8 proc. i Dell 16,6/17,1 proc. Apple odnotowuje spadki w ujęciu globalnym 3,7/6,1 proc. Co ciekawe w USA sytuacja jest nieco inna (ale mamy dane procentowe tylko od Gartnera): HP 29,6 proc., Dell 26,7 proc. i Lenovo 15,0 proc. Poza tym zaraz za podium jest Apple z 4,1 proc. i na piątym miejscu Microsoft 3,2 proc.