Zintegrowana grafika Intela w tym roku stanie się wreszcie dość dobra dla graczy
Podobno 70% pecetów na świecie korzysta dziś ze zintegrowanejgrafiki Intela – takim odsetkiem przynajmniej chwali się samaChipzilla. Cynicy oczywiście powiedzą, że oznacza to tyle, że 70%pecetów na świecie nie nadaje się do grania, przynajmniej w te„lepsze” gry, i trzeba przyznać, że nie jest to dalekieod prawdy. Choć od czasu kompletnie niewydolnych konstrukcji wrodzaju Intela 810 minęło już wiele lat, to do dziś zainteresowanigraniem ignorują rozwiązania niebieskich, debatując jedynie nadwyższością Radeonów nad GeForce (czy odwrotnie). Podczas odbywającegosię w tym tygodniu GDC 2015 Intel pokazał jednak trzy nowości, któremają sprawić, że nie będziemy już się śmiać z samej myśli grania naintelowych rozwiązaniach.
06.03.2015 13:35
Zacznijmy od sprzętu. Intel pokazał otóż komputer z nowymmikroprocesorem, który do końca nie wiadomo czym jest. Niektóre mediamówią o Core i7 piątej generacji (Broadwell), ale wcale nie jest totakie pewne. Na pewno wiemy tyle, że jest to przeznaczony na desktopyczip Core piątej generacji, z odblokowanym mnożnikiem, zintegrowanągrafiką Iris Pro ósmej generacji – i TDP na poziomie 65 W. Tawłaśnie ostatnia liczba sprawia, że wstrzymaliśmy się z mówieniem oi7, gdyż flagowe desktopowe procesory Intela miały dotąd TDP napoziomie co najmniej 77 W.
Ten układ na początku znaleźć ma zastosowanie przedewszystkim w NUC-ach Intela. Już w kwietniu pojawić się ma w pasywniechłodzonym komputerku o objętości 670 cm3. Możliwościtakiego sprzętu powinny być naprawdę niezłe. Wyników benchmarkówoczywiście jeszcze nie znamy, ale warto pamiętać, że debiutujące wHaswellach Iris Graphics 5100 osiągało wydajność na poziomie 832GFLOPS, a więc nieco więcej, niż np. GeForce GT740, najsłabsza z kartNvidii z serii 700. Iris Pro Graphics 5200 nie różniła się podwzględem maksymalnej wydajności, ale pozwalała w wielu grach nalepszą płynność rozgrywki dzięki wykorzystaniu 128 MB zintegrowanejpamięci graficznej eDRAM. Jeśli Intelowi udało się zachować tempowzrostu wydajności obserwowane w ostatnich generacjach grafiki, to poIris Pro 6200 można by się spodziewać mocy obliczeniowej na poziomieponad 1 TFLOPS, a więc porównywalnej z GeForce GTX 750.
To oczywiście wciąż daleko do poziomu flagowych GPUNvidii czy AMD, ale dla niewymagającego gracza wynik na pewno jużdość niezły, tym bardziej że Intel wierzy w możliwości DirectX 12.Współpraca z Microsoftem nad nowymi sterownikami układa się nad wyrazpomyślnie, Redmond twierdzi, że z nowym API możemy spodziewać sięokoło 20% większej wydajności z tego samego GPU.
Drugim atutem, który ma pomóc Intelowi w walce ograczy jest uruchomienie serwisu Achievement Unlocked. Ma to byćportal integrujący wiedzę i porady z zakresu programowania grafikiChipzilli, szczególnie przydatnych twórcom gier i silnikówgraficznych. Będzie on kanałem świadczenia pomocy technicznej,dostarczania narzędzi deweloperskich, a nawet wsparcia finansowegodla wszystkich tych, którzy starają się wycisnąć z Iris ostatniemegaherce.
Finalnie Intel doniósł o podpisaniu umowy z firmąRaptr, znaną z tworzenia oprogramowania dla Windows i układów AMD,pozwalającego na optymalizację ich pracy pod kątem gier. ZałożycielRaptr, Dennis Fong, podkreśla, że 85% graczy w ogóle nie modyfikujedomyślnych ustawień gier. Tu z pomocą przychodzi oprogramowanie jegofirmy, pozwalające dostosować parametry sprzętu i ustawienia gry dosiebie tak, by uzyskać jak najlepsze wyniki. Dzięki temu udaje sięczęsto uruchomić gry na komputerach, których specyfikacja wydawałasię zbyt skromna, by było to w ogóle możliwe. Oprogramowanie Raptrpomoże też graczom korzystającym z grafiki Intela na nagrywaniegameplayów ich rozgrywek i strumieniowanie ich przez serwis Twitch.
Wyposażone w Iris Pro czipy Intela mogą byćkonkurencją przede wszystkim dla budowanych przez AMD czipów APU,integrujących w jednej kostce rdzenie CPU i GPU. W teoriiumożliwiająca to heterogeniczna architektura obliczeniowa AMD jestznacznie ambitniejszym rozwiązaniem, niż to, co oferuje Intel. Jakdotąd więc „czerwoni” wciąż utrzymują tu prymat. Poporównaniu układów takich jak Kaveri A10-7850K, czy nawet A8-7600, zgrafiką zintegrowaną w Haswellach widać, że ich APU pozwalają nagranie w gry DX11 w rozdzielczości FullHD i w dobrym poziomie detaliz wydajnością przekraczającą 30 FPS – coś, co dla układówIntela jest nieosiągalne. Zaprezentowane podczasy GDC 2015 inicjatywyIntela pokazują jednak, że Chipzilla nie zamierza zrezygnować ztrudnego, ale atrakcyjnego rynku grafiki dla graczy – idysponując nowymi Iris Pro może naprawdę wejść na nowy poziom.