Acer prezentuje Chromebooka z Tegrą K1, obiecuje 13 godzin pracy
Acer zaprezentował kolejnego Chromebooka, który ma szansę przyćmić niejednego dostępnego na rynku ultrabooka. Model Acer Chromebook 13 to smukła konstrukcja, której sercem jest układ NVIDIA Tegra K1. Urządzenie ma pracować rekordowo długo, bo aż 13 godzin, z dala od zasilacza.
Hands-on: The Tegra K1-powered Acer Chromebook 13
Ten model jest owocem ścisłej współpracy firmy NVIDIA z Acerem – obecnie drugim po Samsungu graczem na rynku Chromebooków. Pierwszy Chromebook z czterordzeniową Tegrą K1 ma zapewnić nie tylko imponujący czas pracy na baterii, ale też dobrą wydajność układu graficznego i bezproblemowe wykonywanie kilku zadań jednocześnie. Warto tu zaznaczyć, że Tegra K1 ma więcej rdzeni niż większość montowanych w urządzeniach z tej rodziny układów, a przy tym jest w czołówce rankingu układów mobilnych.
NVIDIA ma nadzieję, że tym krokiem wyprowadzi Chromebooki ze szkolnych ławek, gdzie uczniowie rozwiązują na nich testy i korzystają z pakietu biurowego Google'a. Producent Tegry marzy o wprowadzeniu urządzeń tej klasy w świat interaktywnej rozrywki, bogatych wizualnie treści i wymagających gier. W końcu Unreal Engine i Unity 5 zaadoptowały już WebGL.
Chromebook 13 został zaprojektowany do pracy bez aktywnego chłodzenia, będzie więc cienki i oczywiście cichy. Urządzenie wyposażono w 13-calowy ekran 1080p, pełnowymiarową klawiaturę i spory jak na tę klasę urządzeń trackpad. Jeśli spojrzymy tylko na konstrukcję i parametry zewnętrzne, bliżej mu do tabletów niż laptopów. Tu również NVIDIA i Acer pobili pewien rekord – mający zaledwie 18 mm grubości Chromebook 13 jest też najcieńszym sprzętem z Chrome OS na rynku.
Pierwszy naprawdę rozrywkowy Chromebook został wyceniony na 279 dolarów i już trafił do amerykańskich sieci sprzedaży. Ten model przekonuje, że wczorajsze przewidywania Gartnera są w pełni uzasadnione. Rynek Chromebooków szybko się zmienia i dynamicznie rośnie. W tym roku nowych właścicieli ma znaleźć 5,2 miliona sztuk tych maszyn, czyli o 79% więcej niż w roku 2013. Do 2017 liczba ta ma się potroić. To wciąż kropla w morzu, ale analitycy Gartnera uważają, że producenci boją się spadku popularności PC i będą coraz częściej eksperymentować z niszowymi Chromebookami. Zmieniają się też odbiorcy. Tanie laptopy, kierowane początkowo do szkół, coraz częściej przyciągają uwagę firm i „zwykłych” klientów.