Adobe Premiere PRO CC dla kompletnie zielonych

Wakacje sprzyjają powiększaniu domowej biblioteki wideo, jeśli do tego chcecie, aby film końcowy był niebanalny, to Adobe Premiere jest świetnym wyborem: prosty do opanowania, ale jednocześnie wymagający czasu, aby w pełni wykorzystać jego możliwości. W tym materiale zebraliśmy minimum wiedzy jaką trzeba posiadać, aby zacząć przygodę z edytorem wideo od Adobe. [wppl=2023263][img=workspaces]Po pierwszym odpaleniu programu warto dostosować do swoich potrzeb obszar roboczy, czyli rozstawienie okien. W tym celu przechodzimy do menu Window i wybieramy sekcję Workspaces. My korzystamy z ustawienia Editing (CS5.5). Ustawienie to można zmienić w każdej chwili pracy nad materiałem.[img=okna]Zatrzymajmy się na chwilę, aby omówić główne sekcje, które są teraz widoczne. Mamy zasobnik z klipami, które będą wykorzystane w projekcie, mamy panel z różnymi efektami, mamy nasz timeline gdzie będziemy układać materiał wideo, mamy sekcję edycji parametrów, przybornik z narzędziami, podgląd poziomów audio oraz oczywiście podgląd wideo materiału nad którym pracujemy. Jest jeszcze sekcja do zmiany obszarów roboczych, ale na teraz o niej zapomnijmy.Tak jak było to zaznaczone są to tylko główne sekcje, o innych opowiemy przy innej okazji, ale już teraz warto mieć na uwadze, że w ramach jednej sekcji mamy czasami dostęp do innych ustawień, innymi słowy, w ramach jednej sekcji dostępne są zwykle zakładki, które odsłaniają zupełnie nowy zestaw opcji – ale ponownie: na razie o tym zapomnijmy.[img=media]Przechodzimy do konkretów. Do zasobnika z klipami dodajemy jakieś materiały, możliwości jest kilka np. prawy przycisk i opcja import, podwójne kliknięcie lub po prostu przeciągamy materiały z folderu.Mając już wideo w zasobniku, przeciągamy klip na timeline (oś czasu). Aby rozciągnąć oś czasu, najeżdżamy na nią myszką, wciskamy ALT + scroll myszy. Po klipie poruszamy się klikając i przeciągając myszką po czasie na osi czasu.[img=sekwencja]Zanim przejdziemy dalej jest jedna ważna rzecz o której trzeba wiedzieć. Po przeciągnięciu pierwszego klipu na timeline, utworzona zostanie sekwencja, mówiąc prostym językiem: cały projekt tworzony będzie z ustawieniami tego pierwszego klipu. Jeśli np. klip ma rozdzielczość 4K - to będzie to rozdzielczość całego klipu, jeśli ten pierwszy klip będzie w 30 klatkach, to cały projekt będzie w trzydziestu klatkach.Oczywiście można to zmienić, klikając prawym przyciskiem na wygenerowanym kafelku z sekwencją i wybierając opcję Sequence settings, ale początkującym proponujemy tutaj nie zaglądać. Wystarczy abyście pamiętali, że pierwszy plik jaki dodacie będzie "dawcą ustawień" dla całego filmu.[img=ciecie1]Wracamy na timeline. Aby skrócić klip z dowolnej strony najeżdżamy myszką na jego koniec lub początek, wtedy kursor zmieni się na czerwony i pozwoli na przycięcie w dowolny sposób.[img=razor]Aby aktywować narzędzie brzytwy (lub żyletki, jak kto woli, w oryginale "Razor Tool"), do cięcia klipów, wciskamy klawisz C i tniemy klikając lewym przyciskiem myszki. Nasz testowy klip potniemy na pięć kawałków. Aby wyłączyć brzytwę i powrócić do narzędzia Wyboru wciskamy klawisz V.[img=tip1]Odtwarzanie klipu inicjuje się wciskając spację. Klawisze C, V oraz spacja, będą przez Was najczęściej używanymi klawiszami. Dlatego warto poświęcić chwilę i wbić je sobie do głowy. Oczywiście są to jedynie skróty klawiszowe – jeśli wolicie możecie po prostu klikać w odpowiednie ikony, np. ikonę brzytwy czy zaznaczania.Klipy na osi czasu nie muszą być do siebie przyklejone – klikając i przesuwając myszką możemy je dowolnie rozmieścić na timelinie, możemy również rozmieszczać klipy na różnych ścieżkach wideo. Teraz jednak zostawimy je złączone i na jednej ścieżce.Ok, nasz klip jest już pocięty, dodajmy do poszczególnych kawałków jakieś efekty. Z sekcji Effects rozwijamy Video Effects, tutaj znajduje się wiele podsekcji w których znajdują się efekty. Nie sposób omówić wszystkie dostępne efekty – musicie je po prostu sprawdzić sami.[img=efekt1]Do naszych klipów dodamy kilka wybranych efektów, w pierwszej kolejności, rozwijamy sekcję Blur & Sharpen, po czym klikamy i przeciągamy efekt Camera Blur na pożądany klip, inną metodą jest podwójne kliknięcie efektu po uprzednim wybraniu klipu na timeline.Kolejny efekt jaki dodamy to Mosaic, który znajduje się w sekcji Stylize. W tej samej podsekcji znajduje się efekt Roughen Edges, który dodamy do kolejnego kawałka na osi czasu. Do kolejnego klipu dodamy efekt Horizontal Flip z sekcji Transform, a do ostatniego dodamy efekt Venetian Blinds z sekcji Transition.[img=camerablur]Efekty są już dodane, ale co w sytuacji kiedy domyślne ustawienia efektów nie spełniają naszych oczekiwań? Odpowiedzią jest sekcja kontroli efektów [Effect Controls]. To tutaj doszlifujemy wybrane efekty i tak: w pierwszym kawałku efekt rozmycia jest zbyt mocny, zmienimy to w sekcji Percent Blur przy efekcie Camera Blur.Opcje efektów różnie się nazywają, ale zawsze znajdziecie je w sekcji z nazwą wybranego efektu. Czasami opcji tych będzie mniej, czasami więcej, a czasami opcji nie będzie wcale – jak np. w przypadku efektu Horizontal Flip.[img=transitions]Aby dodać efekt przejścia pomiędzy klipami, rozwijamy sekcję Video Transitions. Tak jak w przypadku Efektów, znajdują się tutaj podsekcje, z których możemy wybrać pożądany efekt przejścia i ponownie – sami musicie metodą prób i błędów sprawdzić co dany efekt robi, choć po nazwie można czasami to wywnioskować.Po wybraniu efektu przejścia klikamy go i przeciągamy pomiędzy dwa klipy. Aby skrócić czas trwania przejścia, zmieniamy go tak samo jak długość klipu wideo, czyli najeżdżamy na jego koniec lub początek, aż kursor zmieni się na czerwony i dostosowujemy do własnych potrzeb. Lepszą kontrolę daje jednak sekcja kontroli efektów.Zatrzymajmy się na chwilę właśnie w sekcji kontroli efektów [Effect Controls], dla przykładu zaznaczyliśmy ostatni klip na timelinie. Aby skasować efekt Venetian Blinds, który został dodany wcześniej, klikamy na jego nazwę i wciskamy klawisz DEL.[img=effect_control]Z pewnością zauważyliście, że jest tutaj więcej opcji do zmiany - nie tylko dotyczących nadanego efektu. Możemy min. ustawić skalę czyli wielkość klipu, przesuwać go w lewo-prawo góra-dół czy nawet obracać. Opcją wartą odnotowania na teraz jest głośność, zmieniamy ją w sekcji Volume - Level, zakładając oczywiście, że klip wideo z którym pracujecie posiada audio. Skoro przy dźwięku jesteśmy, dodamy teraz podkład muzyczny do edytowanego klipu.Muzykę dodajemy tak samo jak klip wideo, czyli najpierw do zasobnika, a potem przeciągamy na timeline – możliwe jest też dodawanie materiałów bezpośrednio na timeline, ale nie jest to najlepsza praktyka.[img=tip2]Przycinamy ścieżkę audio do długości klipu, korzystając z metod które już znacie, czyli C, V, klik oraz DEL.[img=audiotracks]Przyjrzymy się teraz samemu timeline’owi. Jak widzicie oś czasu podzielona jest na pół. Górna sekcja to ścieżki wideo, dolna sekcja to ścieżki audio. W tej chwili na naszym timelinie są dwie ścieżki audio: jedna z klipu źródłowego i druga z muzyką. Dodamy teraz coś na kolejną ścieżkę wideo, tutaj warto wiedzieć, że nie musi to być stricte wideo, my dodamy obrazek.[img=obrazek]Z obrazkiem postępujemy dokładnie tak samo jak z klipem wideo, możemy np. zmienić skalę czy dodać efekt, np. cień, co teraz zrobimy, ale tym razem dodamy efekt w inny sposób niż przed chwilą. Otóż z czasem, kiedy nauczycie się nazw poszczególnych efektów, nie będziecie musieli wybierać ich ręcznie, zamiast tego wpiszecie ich nazwę w wyszukiwarce – zwykle wystarczy kilka pierwszych liter, aby odnaleźć pożądany efekt.[img=drop]Dla przykładu, po wpisaniu "drop" odnaleźliśmy pożądany efekt Drop Shadow.OK, mamy już dwie ścieżki wideo oraz dwie ścieżki audio, aby powiększyć dowolną z nich, tak aby np. widoczne były stopklatki w przypadku wideo, najeżdżamy myszką na boczną sekcję ścieżki, wciskamy ALT i scrollem regulujemy wielkość.Boczna sekcja osi czasu służy też np. do wyłączania ścieżki, w tym celu klikamy lewym przyciskiem myszy na ikonie Oka. Analogicznie możemy wykluczyć dowolną ścieżkę audio, klikając w ikonkę “M”.[img=napis]Dość istotnym narzędziem przy pracy z plikami wideo jest tzw. "Type Tool", czyli narzędzie do tworzenia napisów, aby z niego skorzystać klikamy w stosowną ikonę w zasobniku lub korzystamy ze skrótu klawiszowego "T" po czym klikamy w dowolnym miejscu na podglądzie wideo. Edycji tekstu dokonuje się w oknie kontroli efektów [Effect Controls], po uprzednim przełączeniu na narzędzie wyboru - skrót “V”.Tak jak w przypadku klipu wideo oraz obrazka, do napisów możemy dodać efekt, np. użyty już wcześniej efekt Camera blur. Zwróćcie uwagę, że po dodaniu napisów, na kolejnej ścieżce wideo na timelinie pojawił się stosowny kafelek symbolizujący segment, w którym wyświetlane będą napisy, oczywiście czas trwania i pozycję na osi czasu można dowolnie zmieniać.Ostatnią rzeczą jaką poruszymy jest mechanizm animowania. W Premiere niemal wszystko może być zaanimowane. Przy większości opcji w oknie kontroli efektów [Effect Controls] znajduje się ikona stopera, to z jej pomocą zaanimujemy min. efekty. Zasada działania jest bardzo prosta, a przedstawimy ją na przykładzie dodanego wcześniej obrazka, do którego dodaliśmy efekt cienia.[img=klatka1]Jak widać w ustawieniach, kąt padania cienia ustawiony jest na 135 stopni. Klikamy zatem na ikonie stopera. Po prawej stronie na ścieżce efektu, pojawiła się klatka kluczowa, oznacza to, że Premiere zapamięta, że w tym konkretnym czasie, cień padania ma być dokładnie 135 stopni, teraz przemieśćmy się trochę dalej, gdzieś w okolice końca i zmieńmy trochę parametr Direction odpowiadający za kąt padania cienia. Idealnie byłoby gdyby animacja zaczynała się na początku klipu i kończył na jego końcu. W tym celu klikamy na pierwszą klatkę kluczową i przesuwamy ją na początek, a drugą klatkę przesuwamy na koniec.[img=klatka2]Dokładnie w ten sam sposób w Premiere animować można inne rzeczy, np. ruch obrazka: zaznaczamy obrazek, klikamy ikonę stopera przy odpowiedniej sekcji – tutaj jest to Position, ustawiamy pozycję startową, przemieszczamy się gdzieś dalej, zmieniamy położenie i opcjonalnie przestawiamy klatki kluczowe.[img=export]Gotowy klip z pewnością będziecie chcieli wyrenderować, w tym celu klikamy kolejno File - Export - Media. W nowym oknie wybieramy format, np. H264, ustawiamy nazwę czy bitrate. Samo to okno zasługuje na odrębny poradnik, więc tutaj nie poświęcamy mu za wiele czasu – na start bezpiecznie jest się trzymać gotowych Presetów, np. YouTube 1080 czy 4K.[img=presety]Jest jeszcze jedna rzecz, którą po prostu trzeba zaznaczyć. Premiere uwielbia się zawieszać i nie ważne jest tutaj jaki sprzęt posiadacie, jedynym lekarstwem na to, jest częste zapisywanie, a najprościej dokonuje się tego skrótem klawiszowym CTRL + S.[img=tip3]W tym poradniku to już wszystko, jest to absolutne minimum wiedzy jaką trzeba posiadać, aby kleić klipy w Adobe Premiere. Adobe Premiere sam w sobie daje duże możliwości, ale nie ma co ukrywać – to wszelakie dodatki firm trzecich (nawet te darmowe) sprawiają, że filmy tworzone w Premiere są wyjątkowe. Jeśli chcecie poznać metody dodawania korektorów koloru, cząsteczek, przecieków świetlnych, itd. dajcie znać w komentarzach, przygotujemy odpowiedni materiał z linkami do stron, gdzie można pozyskać je za darmo (nawet do celów komercyjnych).

Adobe Premiere PRO CC dla kompletnie zielonych

13.07.2018 16:53

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)