Audi Q7: Naszpikowany elektroniką SUV z Ingolstadt

Jakiś czas temu miałem okazję jeździć odświeżonym Audi Q7 w okolicach Wrocławia i muszę przyznać, że auto zrobiło na mnie bardzo duże wrażenie. Pomijam właściwości jezdne, silnik czy inne elementy związane z mechaniką auta, bowiem te kwestie poruszamy na innym portalu. Imponuje poziom oraz ilość elektroniki, która pojawiła się w poprawionej wersji tego topowego SUV-a marki. Jak to wygląda w praktyce?

Niezwykle komfortowy i naszpikowany nowoczesną technologią
Niezwykle komfortowy i naszpikowany nowoczesną technologią

Dwa dotykowe wyświetlacze z haptyczną reakcją zwrotną

Nigdy nie ukrywałem, że nie jestem wielkim fanem wszechobecnego „spłaszczania” panelów sterowania w aucie, przenoszenia większości funkcji do systemu i zamykania ich za szklaną szybką. Zamiast guzików i pokręteł ekrany dotykowe? Wiem, że to coraz częstsza i nieunikniona praktyka, ale problem w tym, że nie zawsze działa to dobrze, na tyle wygodnie i intuicyjnie, aby było bezpiecznie i zwyczajnie nie irytowało podczas jazdy. Bywa, że podczas podróży zmiana banalnego z pozoru ustawienia bardzo rozprasza, a powinna trwać chwilę i nie stanowić żadnego problemu.

Obraz

Dlatego też wiedza o tym, że Audi Q7 tropem kilku innych modeli z gamy, porzuciło tradycyjne sterowanie i doczekało się aż trzech wielkich ekranów, z czego dwa są dotykowe i odpowiadają za niemal wszystkie funkcje w aucie, odrobinę mnie zasmuciła i jednocześnie przeraziła. Tak jak wspomniałem, jestem świadom tego, że nie zawsze działa to sprawnie. Jak było w przypadku Audi Q7? Uprzedzę, że nie idealnie, ale zaskakująco skutecznie.

Obraz

Zacznijmy jednak od początku. Otóż górny wyświetlacz o przekątnej 8,8 lub 10,1 cala służy do sterowania funkcjami infotainment i nawigacją. Z kolei z poziomu dolnego wyświetlacza o przekątnej 8,6 cala kierowca steruje klimatyzacją, funkcjami komfortowymi i wprowadzaniem tekstu, także w formie pisma odręcznego. Oba ekrany są duże, zwrócone w stronę kierowcy i mimo bardzo przepastnego wnętrza, nie ma potrzeby sięgania do nich odrywając się od fotela. Ponadto świetnie reagują na dotyk, ale to nie wszystko.

Obraz

Jeśli palec aktywuje jakąś funkcję, to jako potwierdzenie następuje haptyczne i akustyczne kliknięcie. Symuluje to w pewnym stopniu naciśnięcie fizycznego klawisza i pozwala szybko ocenić, czy dana funkcja została „kliknięta” czy nie. Co prawda nadal mamy do czynienia z płaskim i zimnym ekranem, ale jego sztuczność jest w pewnym stopniu minimalizowana. Proste, ale bardzo przydatne rozwiązanie. Co prawda nadal wolałbym ustawiać klimatyzację i nawiewy tradycyjnie, ale przyznam, że to rozwiązanie z reakcją zwrotną po pewnym czasie stawało się dość wygodne. Nie miałem okazji zbyt długo pojeździć tym autem, ale już po kilkudziesięciu minutach czułem się dość komfortowo z tym rozwiązaniem.

W pełni cyfrowy zestaw wskaźników: Audi virtual cockpit

Cyfrowy kokpit nie jest niczym nowym i tego typu rozwiązania pojawiają się nawet w autach z segmentu B i podobnych, np. Renault Clio czy Captur, ale im wyższy segment, tym wykonanie i zakres możliwości znacząco rośnie. W Audi Q7, wraz z nawigacją MMI plus dostaniemy kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit, który zastąpił częściowo analogowy zestaw zegarów i wskaźników. Jego wyświetlacz ma przekątną aż 12,3 cala i rozdzielczość 1920 x 720 pikseli. Teoretycznie mógłby więc wyświetlić film w świetnej jakości i kinowych proporcjach.

Obraz
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Standardowo kierowca może wybrać jeden z dwóch trybów wyświetlania, a w opcji jest również wersja Audi virtual cockpit plus, która oferuje trzeci, sportowy widok. Oczywiście na kokpicie możemy wyświetlać mapę nawigacji, aktualne dane o podróży, stacje radiowe etc. Nie jest to być może tak eleganckie, jak klasyczne zegary analogowe, ale możliwościami i funkcjonalnością bije na głowę wszystkie inne rozwiązania. Jest bardzo czytelne zarówno w dzień, jak i w nocy. Ponadto regulacja jasności sprawia, że nocą nie jesteśmy oślepiani.

Łączność, inteligentna nawigacja i dodatkowe usługi

Audi dość mocno stawia na usługi i funkcje związane ze skomunikowaniem ze światem zewnętrznym, infrastrukturą drogową czy też innymi pojazdami. Przykładowo samochód, na podstawie danych dotyczących dotychczas pokonanych odcinków, oferuje kierowcy inteligentne propozycje, uwzględniając przy tym aktualną godzinę i intensywność ruchu. Planowanie trasy odbywa się online na serwerach HERE – firmy oferującej usługi w zakresie map i nawigacji. W tym celu serwery wykorzystują przekazywane w czasie rzeczywistym informacje o kompleksowej sytuacji na drodze. W przypadku zerwania połączenia system przełącza się na równolegle działającą nawigację pokładową. W praktyce oznacza to, że podobnie jak Mapy Google, nawigacja na bieżąco analizuje sytuację drogową i może dynamicznie zmieniać drogę do celu omijając korki, wypadki, roboty drogowe czy inne zdarzenia.

Obraz

Mało tego, już w przypadku wyposażenia w MMI radio plus, na pokładzie Audi Q7 pojawia się pakiet usług Audi connect, zaś cała oferta ta zyskuje na atrakcyjności wraz z usługami Audi connect Nawigacja i Infotainment, które są powiązane z nawigacją MMI plus. Co to daje w praktyce? Otóż do dyspozycji kierowcy są między innymi informacje drogowe online, nawigacja wykorzystująca mapy Google Earth i radio hybrydowe, które samoczynnie przełącza się między falami FM, nadawaniem cyfrowym DAB i streamingiem online, by w ten sposób zawsze zapewniać jak najlepszy odbiór.

Obraz
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Nie zabrakło również wielu systemów bezpieczeństwa oraz wsparcia kierowcy. Mowa między innymi o adaptacyjnym asystencie jazdy, który łączy ze sobą funkcje korzystającego z radaru tempomatu z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami tj. adaptive cruise control, asystenta jazdy w korkach i asystenta utrzymania pasa ruchu etc. Ponadto pakiet wsparcia Miasto obejmuje asystenta skrzyżowań, ostrzeżenie przed zmianą pasa ruchu, ostrzeżenie przed wysiadaniem i asystenta ruchu poprzecznego z tyłu. Jest tego naprawdę mnóstwo i każdy z pakietów lub grup systemów wsparcia zasługuje na osobny akapit.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Podsumowanie

Oczywiście Audi Q7 to nie tylko nowe i bardzo zaawansowane systemu informacyjno-multimedialne, bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, ale również mnóstwo zmian zewnętrznych oraz wewnętrznych, pojawienie się techniki mild-hybrid czy też zupełnie nowych konfiguracji wyposażenia. Tutaj skupiamy się na rozwiązaniach technicznych i Audi z pewnością jest w tej dziedzinie jednym z liderów.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
Plusy
  • Świetnie działające systemy wspomagania kierowcy
  • Intuicyjny interfejs systemu infotainment
  • Zaskakująco dobrze działający system haptycznej reakcji ekranu
Minusy
  • Mimo wszystko wolałbym tradycyjne sterowanie klimatyzacją i nawiewami

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (45)