Zadzwonili "z banku"? Rozłącz się po takich słowach

Kiedy odbierasz telefon i słyszysz, że dzwoni pracownik banku, bądź czujny. Przestępcy używają spoofingu telefonicznego, by podszywać się pod rzeczywistych pracowników banków. Ich celem jest manipulacja rozmową w taki sposób, aby podjąć próbę kradzieży pieniędzy z konta.

Uważaj na spoofing telefoniczny
Uważaj na spoofing telefoniczny
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Na szczęście zidentyfikowanie takich oszustw nie jest szczególnie skomplikowane. W trakcie rozmowy skup się na pewnych zwrotach, które mogą świadczyć o próbie oszustwa. Przestępcy celowo wywołują obawy o stan finansów, manipulując rozmową, abyś pomyślał, że musisz działać błyskawicznie, aby "ochronić" swoje pieniądze.

Mogą opowiadać między innymi o "atakach" na twoje konto, wplatając do swojej historii dane, które częściowo mogą się zgadzać. Często oszuści mówią, że zablokowano transakcję na koncie, ktoś wziął pożyczkę na twoje dane lub dokonano dużego przelewu, co wymaga pilnych działań w celu zabezpieczenia środków.

W sytuacji stresowej łatwo jest uwierzyć w takie historie i zacząć działać zgodnie z instrukcjami podszywającego się pod bankowca, co w rzeczywistości prowadzi do utraty pieniędzy. Prawdziwość przynajmniej niektórych danych, które można łatwo znaleźć choćby w sieci, zwiększa wiarygodność osoby, która podaje się za pracownika banku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W zależności od konkretnego scenariusza wybranego przez atakujących, oszustwo może polegać na prośbie o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej, przekazanie kodów autoryzacyjnych z SMS-ów, a nawet zainstalowanie programów do zdalnego zarządzania komputerem czy smartfonem.

Aplikacje takie jak AnyDesk czy TeamViewer nie są wymagane do kontaktu z bankiem, więc jeśli rozmówcy przez telefon sugerują ich instalację, niemal na pewno masz do czynienia z oszustem. Najlepszą reakcją na takie telefony jest zignorowanie sugestii i szybkie rozłączenie się.

Na tym jednak nie koniec, bowiem co do zasady zaleca się samodzielne nawiązanie kontaktu z bankiem, aby zweryfikować prawdziwość zagrożenia dla finansów. Dzięki temu można mieć pewność, że rozmawiasz z prawdziwym pracownikiem banku. Należy pamiętać, że dzwoniący mogą podszywać się pod numery infolinii, co jest technicznie wykonalne z powodu luk w zabezpieczeniach telefonii VoIP.

W przyszłości efektywny spoofing telefoniczny ma być utrudniony dzięki planom stworzenia bazy numerów infolinii, z których nie będą wykonywane połączenia do osób prywatnych. Jest to element ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, która przewiduje także wykorzystywanie wzorów fałszywych SMS-ów dzięki zgłoszeniom od obywateli do CERT Polska na numer 8080.

Programy

Zobacz więcej
bezpieczeństwooszustwo telefonicznespoofing

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (43)