BIK ostrzega przed oszustami. Wyłudzają pieniądze przez telefon

BIK wydał ostrzeżenie przed oszustami telefonicznymi. Ci, stosując spoofing telefoniczny, dokonali w zeszłym kwartale aż 1,8 tys. prób wyłudzeń. Wybierana przez oszustów metoda jest niezwykle skuteczna.

Rozmowa telefoniczna
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Pexels

13.08.2022 | aktual.: 13.08.2022 19:54

Wyłudzenia telefoniczne są skuteczną metodą działania oszustów. Oszuści często wykorzystują do tego celu spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod instytucję, taką jak na przykład bank czy policja. BIK ostrzega przed tego typu praktykami. Biorąc pod uwagę, że w ostatnim kwartale doszło do ponad 1800 prób wyłudzeń na łączną kwotę 598 tys. złotych, należy założyć, że skala zjawiska jest ogromna.

Spoofing telefoniczny to bardzo skuteczna metoda stosowana przez oszustów. Głównym problemem dla ofiar przestępców jest fakt, że bardzo trudno jest się przed nią ochronić. Założeniem tego typu działania jest podmiana wyświetlanego w telefonie numeru lub nazwy kontaktu na taki, który ma wzbudzać zaufanie.

Przestępcy podczas stosowania spoofingu często podszywają się pod banki, policję lub właśnie BIK. Celem oszustów jest wzbudzenie zaufania w swojej ofierze, a następnie przejęcie danych, które umożliwią dostęp do konta internetowego. Inną możliwością jest zachęcanie do zainstalowania niebezpiecznego oprogramowania.

Jak czytamy w komunikacie udostępnionym przez BIK, przestępcy działają lawinowo. Gdy uda im się zdobyć dane ofiary, w ciągu jednego dnia są w stanie zaciągnąć nawet kilkadziesiąt pożyczek. Przestępcy zazwyczaj nie selekcjonują swoich ofiar - dzwonią pod losowe numery, które często pochodzą z wykradzionych baz danych. Następnie stosują różne metody do zachęcenia ofiary do interakcji. Podstawowym motywem jest rzekome zagrożenie konta bankowego.

- Złodziej opisuje sytuację kryzysową, która wymaga działania ze strony rozmówcy, aby uniknął strat. Jest duże ryzyko, że nieuważna osoba będąca pod presją, w trakcie codziennych obowiązków ulegnie tej socjotechnice. Dlatego zwracam uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności przez nas wszystkich i stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Jeżeli zaskakuje nas telefon z firmy, której nie znamy albo od której nie spodziewamy się kontaktu, lepiej natychmiast przerwać połączenie - tłumaczy Andrzej Karpiński, Szef Bezpieczeństwa Biura Informacji Kredytowej.

Jak bronić się przed spoofingiem telefonicznym?

Niestety, ochrona przed spoofingiem telefonicznym jest trudna. Najważniejsze jest to, by nie dać się wciągnąć w prowadzoną przez przestępców grę. Oznacza to, że trzeba trzeźwo myśleć, nawet gdy sytuacja przedstawiana przez rozmówcę wydaje się być tragiczna. Nigdy nie należy podawać żadnych wrażliwych danych rozmówcom. Pracownik banku nigdy nie zapyta o dane dostępu do konta internetowego ani nie poprosi o pełny numer karty.

Kolejną ważną sprawą jest to, aby czytać treść wiadomości SMS z banku i sprawdzać, jakie dokładnie transakcje potwierdza się kodem SMS. Możliwe, że przestępcy poproszą o potwierdzenie na przykład zaciągnięcia pożyczki, a następnie przelania tej kwoty na inne konto.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (40)