Brytyjscy rodzice: dzieci mają kiepskie oceny, bo mają za wolny Internet
Dlaczego dzieci mają kiepskie oceny? W brytyjskich rodzinach za niskie oceny obwiniane jest zbyt wolne łącze. Myśli tak 15% rodziców. To spora zmiana od czasów, kiedy komputer był traktowany przez rodziców jako złodziej uwagi. Wydawać by się mogło, że bez rozpraszaczy czających się na nas w Sieci, nauka idzie łatwiej.
Spośród ankietowanych aż 69% wychowujących dzieci w wieku szkolnym uznaje Internet za niezbędny w edukacji, co jest motywacją dla brytyjskich władz do poprawiania infrastruktury. Od „przyzwoitych” prędkości Internetu zależy możliwość wykonania około połowy zadań domowych, zlecanych w brytyjskich szkołach, a jednak 36% rodziców przyznaje, że ich dzieci miały problemy z połączeniem podczas odrabiania prac domowych. Jeden na czterech rodziców uważa, że wieczorny wzrost wykorzystania Internetu, a więc większe obciążenie łączy, przeszkadza dzieciom w nauce. Uczniowie brytyjskich szkół w tygodniu spędzają odrabiając zadania domowe średnio 3,9 godziny, z czego połowa czasu wymaga dostępu do Internetu.
Źródła, z których korzystają młodzi Brytyjczycy, niewiele różnią się od tych dostępnych w Polsce. Na czele stoi YouTube, z którego zasobów edukacyjnych korzysta 40% dzieci. 38% korzysta z Wikipedii, na dalszej pozycji wymieniony został serwis BBC Bitesize. Książki ani e-booki nie zostały wymienione dostatecznie często, by znalazła się o nich wzmianka w raporcie. W większości do odrabiania lekcji wykorzystują laptopy (61%), tablety (54%) i telefony (37%).
Badanie pokazuje jednak pewną nieścisłość. Owszem, 15% rodziców uważa, że ich dzieci zostają w tyle za rówieśnikami i mają gorsze stopnie właśnie z powodu słabego połączenia. A jednak nie są to rodzice mieszkający na spokojniejszych, pozamiejskich obszarach, gdzie łącza są najgorsze. Rodzice z mniejszych miejscowości generalnie aż 5 razy rzadziej skarżyli się na kiepski Internet jako przyczynę problemów w szkole. Trudno powiedzieć, czy są przyzwyczajeni do wolnych łączy, czy mają zdrowsze podejście do wychowywania dzieci.
W ankiecie wzięła udział próbka złożona z 1000 osób, wychowujących dzieci w wieku od 5 do 18 lat.