Celebryci jako deepfake. 10 najpopularniejszych nazwisk

Aktorzy, politycy, piosenkarze i inne publicznie znane osoby to często "dawcy" wizerunku do fałszywych kampanii organizowanych przez oszustów. Wykorzystując m.in. technologię deepfake, tworzą spreparowane filmy i posty, w których - podszywając się pod gwiazdy - nakłaniają do inwestycji.

Instagram Taylor Swift
Instagram Taylor Swift
Źródło zdjęć: © GETTY | Anna Barclay
Oskar Ziomek

12.10.2024 13:30

Chociaż takie działania są rzecz jasna niezgodne z prawem, praktyka pokazuje niestety, że okazują się być skuteczne. Nie tak dawno opisywaliśmy na przykład przypadek 31-latki z Krakowa, która rozmawiając z obcym mężczyzną przez komunikator, uwierzyła że jest znanym piosenkarzem i docelowo przelała mu kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dużo częstszym przypadkiem są jednak spreparowane reklamy, dotyczące najczęściej inwestycji w kryptowaluty. Oszuści wykorzystują do nich wizerunki znanych osób.

Okazuje się, że temat wykorzystania wizerunku celebrytów do internetowych oszustw jest na bieżąco badany m.in. przez firmę McAfee, która publikuje coroczny raport w tej sprawie. Dowiadujemy się z niego między innymi jakie osoby najczęściej trafiają do spreparowanych materiałów. Ta wiedza może zwrócić dodatkową uwagę odbiorców, by podchodzić do niektórych ogłoszeń z przymrużeniem oka. Mimo, że na zdjęciu widać ulubioną postać, treść wpisu może być spreparowana.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak wynika z najnowszego raportu McAfee, najczęściej wykorzystywane znane osoby w fałszywych materiałach w sieci to:

  1. Scarlett Johansson
  2. Kylie Jenner
  3. Taylor Swift
  4. Anya Taylor-Joy
  5. Tom Hanks
  6. Sabrina Carpenter
  7. Sydney Sweeney
  8. Blake Lively
  9. Johnny Depp
  10. Addison Rae

Jak zawsze w takich przypadkach przypominamy, by nie wierzyć machinalnie we wszystko, co można zobaczyć w sieci. Zwłaszcza w kontekście ofert inwestycyjnych, w których pojawia się deklaracja łatwego zysku i twarz znanej osoby, trzeba założyć, że ogłoszenie może być spreparowane. Chcąc faktycznie skorzystać z jakiejś inwestycji, należy dokładnie przeanalizować, czy jest to wiarygodna działalność i świadomie podchodzić do wszelkich decyzji finansowych, nie sugerując się opiniami innych.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)