CERT Orange: uwaga na SMS‑y o weryfikacji tożsamości

Uwaga na fałszywe SMS-y
Uwaga na fałszywe SMS-y
Źródło zdjęć: © Pixabay
Oskar Ziomek

31.08.2024 16:15, aktual.: 01.09.2024 14:14

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

CERT Orange ostrzega o kampanii phishingowej, w której rozsyłane są wiadomości SMS wskazujące na problemy z Blikiem. Jako, że Blik to wspólna usługa dla wielu aplikacji bankowych, w praktyce kampania wycelowana jest w klientów wielu banków. SMS wzywa do "weryfikacji tożsamości".

Wiadomości SMS o Bliku i konieczności weryfikacji tożsamości są oczywiście niezwiązane z rzeczywistością - ostrzega CERT Orange. Oszuści próbują wzbudzić zaufanie odbiorców, wykorzystując nadpis wiadomości "Notice" lub "InfoSMS". Ten drugi niedawno był także stosowany w podobnej kampanii fałszywych wiadomości dotyczących sprzedaży produktów przez internet. Oczywiście podobne SMS-y można także dostać po prostu z nieznanego numeru - na każdym kroku warto być czujnym.

Jeśli ofiara nie zorientuje się, że wiadomość SMS jest podstępem, klikając link trafi na spreparowaną stronę, gdzie na pierwszym etapie zostanie poproszona o wybór banku, z którego korzysta. Oszuści umieścili tu rzecz jasna szereg logo najpopularniejszych w Polsce banków, licząc na jak największą liczbę udanych wyłudzeń.

Wstęp do wyłudzenia danych logowania do banku
Wstęp do wyłudzenia danych logowania do banku© CERT Orange

Brnąc danej, w kolejnych krokach formularza oszuści proszą o podanie loginu oraz hasła i części danych osobowych. Jak tłumaczy CERT Orange, w niektórych bankach są to niezbędne dane do skojarzenia aplikacji mobilnej z klientem. Kiedy oszuści wejdą w posiadanie wszystkich danych umożliwiających im zalogowanie się do bankowości w telefonie, kradzież pieniędzy z konta w kolejnych etapach może być tylko formalnością.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak zawsze w takich przypadkach apelujemy o rozsądek. Nadrzędną zasadą bezpieczeństwa powinno być ograniczone zaufanie do wszelkich komunikatów tego rodzaju, zwłaszcza gdy dotyczą pieniędzy i wzywają do podjęcia jakichś działań w kontekście upływającego czasu i grożącej w przeciwnym razie "blokadzie konta".

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości związanych z bezpieczeństwem aplikacji mobilnej banku i pieniędzmi na koncie, zachęcamy do kontaktowania się we własnym zakresie ze swoim bankiem.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (9)
Zobacz także