Choroba cybernetyczna. To skutek zbyt długiego wpatrywania się w ekran

Choroba cybernetyczna to zespół objawów wynikających ze zbyt długiego korzystania z komputera, telefonu lub nawet oglądania telewizji. Kiedy należy uznać, że dopada nas to schorzenie i jak się przed nim bronić?

Choroba cybernetyczna, zmęczenie
Choroba cybernetyczna, zmęczenie
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Praca i nauka zdalna przyczyniają się do ograniczenia ruchu fizycznego. Nie potrzeba już nawet przejść się do pracy, na przystanek czy na parking. Od razu po przebudzeniu możemy usiąść do komputera i spędzić przy nim 8 godzin nie wychodząc z domu. W połączeniu z korzystaniem z elektroniki w celach rozrywkowych okazuje się, że przed ekranami spędzamy całkiem sporo czasu. A to może wywoływać chorobę cybernetyczną.

Choroba cybernetyczna - objawy

Według redakcji Fast Company, objawy choroby cybernetycznej dzielą się na trzy grupy: nudności, problemy okulomotoryczne i dezorientacja. Na temat nudności nie trzeba się rozpisywać. Objawy okulomotoryczne to na przykład bóle głowy, uczucie przemęczenia czy nadmierne zmęczenie oczu. Wynikają one z nadmiernego zmęczenia nerwu kontrolującego ruchy gałek ocznych.

Ogólna dezorientacja może objawiać się w różny sposób, ale przede wszystkim są to zawroty głowy i problemy z koncentracją. Zdarzają się również problemy z widzeniem.

Z czego wynika choroba cybernetyczna?

Wiemy, że choroba powstaje w wyniku nadmiernego korzystania z urządzeń elektronicznych. Nie ma jednak zgody co do tego, dlaczego choroba w ogóle się pojawia. Najczęściej wskazywaną przyczyną jest konflikt między odczuciami fizycznymi a obrazem, który widzą oczy. Krótko mówiąc - mózg otrzymuje z oczu informacje, wskazujące na to, że się ruszamy, podczas gdy faktycznie nie przemieszczamy się.

Objawy są jeszcze bardziej widoczne podczas korzystania z urządzeń pokroju gogli VR. W tym przypadku są one na tyle powszechne, że twórcy gier często stosują różne sposoby poruszania się w nich, by każdy z graczy mógł wybrać ten, który będzie najmniej wpływał na jego samopoczucie.

Choroba cybernetyczna stanowi zagrożenie

Choć wydawać by się mogło, że przemęczenie czy ból głowy to nic groźnego, warto zauważyć, że objawy choroby cybernetycznej mogą utrzymywać się do 24 godzin od użycia urządzenia. Oznacza to, że zaburzone widzenie może mieć miejsce podczas prowadzenia pojazdów, co samo w sobie jest niebezpieczne. Podobnie jest z zawrotami głowy - najbardziej błaha sytuacja, do której mogą doprowadzić, to upadek na schodach. Może się on skończyć tragicznie.

Aby chronić się przed chorobą, należy zadbać o higienę pracy przed ekranem. Częste przerwy, filtr światła niebieskiego, odpowiednie ustawienie ekranu i właściwa przekątna pozwolą mniej wytężać wzrok, co powinno przełożyć się na ogólną poprawę samopoczucia i zmniejszenie objawów choroby cybernetycznej.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:dobreprogramy
uzależnienie od telefonupraca zdalnachoroba

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (32)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.