Credit Agricole ostrzega. Przestępcy podszywają się pod pracowników banku
Przestępstwa w których oszuści podszywają się pod pracowników banków nadal są bardzo popularne. Przed takowymi tym razem ostrzega Credit Agricole, za którego pracowników mogą podawać się osoby chcące wyłudzić od nas dane do bankowości elektronicznej.
02.12.2021 16:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W swoim komunikacie Credit Agricole powołało się na ostrzeżenie wydane przez Związek Banków Polskich (ZBP). Organizacja zwróciła uwagę klientów wszystkich banków na rosnące zagrożenie ze strony oszustów, próbujących wyłudzić dane w trakcie rozmów telefonicznych.
Metoda "na pracownika banku"
Związek Banków Polskich zauważa, że w ostatnich miesiącach częstym sposobem dokonywania przestępstw jest tzw. metoda na pracownika banku. Przestępcy w trakcie rozmowy telefonicznej z osobą, która jest przekonywana, że rozmawia z pracownikiem banku, starają się ją nakłonić do podania swoich danych niezbędnych do zalogowania się w bankowości internetowej.
Inny wariant tego samego przestępstwa zakłada, że ofiara samodzielnie przeleje oszustom wszystkie swoje środki. Aby ją do tego zmusić, przestępcy stosują różnego rodzaju podstępy, takie jak wzbudzanie poczucia zagrożenia kradzieżą pieniędzy, jeżeli dany klient nie przeleje ich na konto oszustów.
Po uzyskaniu od ofiary niezbędnych informacji, oszuści szybko wykorzystują uzyskane przez nią informacje do przejęcia dostępu do bankowości internetowej. W przypadku uzyskania przelewu od poszkodowanej osoby, szybko kończą rozmowę. Co ważne, w niemalże wszystkich przypadkach, na telefonie ofiar wyświetla się numer, który wskazuje na połączenie z infolinii banku.
Zabezpieczenia przez oszustwem
Jeżeli otrzymamy połączenie od banku, ale w trakcie rozmowy nabierzemy podejrzeń, że coś może być nie tak, nie bójmy się zadawać dodatkowych pytań, a nawet zakończyć rozmowy. Dla dodatkowej weryfikacji dzwoniącej osoby, klient zawsze ma możliwość zadzwonić samodzielnie na numer infolinii i powołać się na wcześniejszą rozmowę, by mieć całkowitą pewność, że rozmawia z faktycznym pracownikiem danego banku.
Należy także pamiętać, że dane logowania do bankowości elektronicznej są informacjami, którymi nie powinniśmy dzielić się z kimkolwiek. Pracownik banku, w trakcie rozmowy z nami, nigdy nie poprosi o takie informacje. Nasze hasło powinno być znane tylko nam i prośba o jego podanie oznacza, że mamy do czynienia z oszustwem.