CSIRT KNF ostrzega o reklamach. W grudniu ponad 430 zgłoszeń
CSIRT KNF zwraca uwagę na fałszywe reklamy zamieszczane w mediach społecznościowych, które często dotyczą szeroko rozumianych "inwestycji". Tylko w grudniu zgłoszono ponad 430 takich reklam, a w związku z nimi ponad 2100 fałszywych domen.
CSIRT KNF przypomina o fałszywych reklamach w mediach społecznościowych, które często dotyczą szeroko rozumianych inwestycji. Oszuści wykorzystują wizerunki znanych osób, w tym aktorów czy polityków, aby wywoływać wrażenie, że dana oferta jest autentyczna i godna zaufania.
W praktyce linki prowadzą jednak na spreparowane strony, gdzie można w najlepszym przypadku przekazać na ręce oszustów swoje dane osobowe, a najczęściej również stracić pieniądze po przelaniu środków - będąc przekonanym, że w ten sposób oszczędności uda się pomnożyć.
Jak wynika z udostępnionych przez CSIRT KNF danych, popularnym wątkiem w reklamach jest również "odzyskiwanie środków" po nieudanych inwestycjach. Widząc takie komunikaty, potencjalne ofiary prawdopodobnie tym bardziej nie spodziewają się, że dana oferta jest fałszywa - w końcu treść sugeruje odzyskiwanie środków po nieudanych inwestycjach z przeszłości. To szczególnie "wredny" przypadek wykorzystywania łatwowierności ofiar swojego ataku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
CSIRT KNF ostrzega o skali
CSIRT KNF podaje, że zjawisko fałszywych reklam w mediach społecznościowych jest powszechne. Tylko w grudniu odnotowano 432 zgłoszenia treści tego rodzaju, co doprowadziło do wytypowania 2125 fałszywych domen, do których prowadziły linki z reklam. W praktyce oznacza to, że typowy użytkownik choćby Facebooka, bardzo często atakowany jest przez spreparowane treści, które mogą doprowadzić do utraty środków.
Warto więc na co dzień bardzo uważać podczas przeglądania postów, zwłaszcza gdy treść sugeruje możliwość łatwego i szybkiego zysku. Oszuści wykorzystują wszelkie metody, by wzbudzić zaufanie swoimi treściami.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl