Czekasz na przesyłkę? Sprawdź, czy nie dałeś się nabrać
Im bliżej do świąt Bożego Narodzenia, tym więcej prób oszustw "na paczkę". Eksperci ostrzegają przed fałszywymi domenami, które udało się zweryfikować jeszcze przed czarnym piątkiem.
Przedświąteczny szał zakupów może przynieść nie tylko oszczędności na zakupach, ale też kłopoty. W listopadzie i grudniu powszechne stają się oszustwa z wykorzystaniem wizerunku sklepów i przewoźników. Niedawno informowaliśmy o fałszywej reklamie, w której cyberprzestępcy podszywają się pod sieć Lidl.
Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego ostrzega przed fałszywymi domenami, które są wykorzystywane na potrzeby oszustw. Najnowsze ostrzeżenie zawiera pięć fałszywych domen.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Cyberprzestępcy wybierają największe i najbardziej rozpoznawalne marki, chcąc wzbudzić zaufanie potencjalnych ofiar. W najnowszej kampanii podano przykłady podszywania się pod takie marki, jak InPost, Poczta Polska, DHL, DPD i UPS.
Oszustwo "na paczkę" – jak się bronić?
Przed oszustwem "na paczkę" najłatwiej jest się obronić, weryfikując nadawców wiadomości e-mail i SMS-ów od rzekomych przewoźników. Kolejna wskazówka, do której warto się zastosować, to każdorazowe sprawdzanie adresu odwiedzanej strony, jeśli mamy zamiar podać na niej jakiekolwiek dane. Czasem trzeba dokładnie przyjrzeć się adresowi, by zauważyć różnice między oryginalną a fałszywą stroną.
W okresie przedświątecznym szczególnie dokładnie należy sprawdzać wszelkie strony przewoźników. Oszustwa SMS-owe "na paczkę" stają się w tym czasie powszechne. Najbezpieczniej jest weryfikować status przesyłki w aplikacji danego dostawcy lub na jego stronie internetowej.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl