DHL, Microsoft i Whatsapp. To jedne z ulubionych marek hakerów
Z raportu ekspertów bezpieczeństwa firmy Check Point Research wynika, że w ostatnim kwartale 2021 roku DHL był najchętniej atakowaną przez hakerów firmą. Wśród najczęściej wykorzystywanych marek w atakach phishingowych znalazły się też: Microsoft, Whatsapp, Google czy LinkdIn.
W minionym roku cyberprzestępcy nie próżnowali. Wielokrotnie informowaliśmy i ostrzegaliśmy przed różnymi kampaniami phishingowymi, których głównym celem było wyłudzenie wrażliwych danych lub przejęcie środków zgromadzonych na kontach bankowych.
Hakerzy chętnie wykorzystują wizerunek DHL
Raport ekspertów bezpieczeństwa firmy Check Point Research, który uwzględnia ostatni kwartał 2021 roku, pokazuje, które marki były najchętniej wybierane przez hakerów. Wynika z niego, że cyberprzestępcy szczególnie upodobali sobie niemiecką firmę kurierską DHL. Wykorzystywali jej wizerunek m.in. do rozsyłania fałszywych SMS-ów i maili z linkami lub załącznikami ze złośliwym oprogramowaniem.
Oprócz DHL na podium w rankingu Check Point Research znalazły się takie firmy jak Microsoft czy WhatsApp. Eksperci zaznaczyli, że media społecznościowe są coraz częściej wykorzystywane w kampaniach phishingowych, dlatego korzystając z nich, warto zachować czujność.
O trzech typowych atakach przy wykorzystaniu marki WhatsApp informował Oskar Ziomek, więcej na ten temat można przeczytać tutaj. Z kolei informacje o typowych atakach z wykorzystaniem wizerunku Microsoft można znaleźć pod tym linkiem. Jeden z ostatnich przypadków, o których ostrzegaliśmy, dotyczył maili, w których cyberprzestępcy sugerowali, że konieczne jest sprawdzenie rzekomo "zablokowanych wiadomości spamowych". W rzeczywistości chodziło o przejęcie loginu oraz hasła.
- Cyberprzestępcy to przede wszystkim oportuniści. Próbując wykraść dane osobowe obywateli lub zainstalować złośliwe oprogramowanie na komputerze użytkownika, grupy przestępcze często wykorzystują trendy konsumenckie, naśladując popularne marki. W tym kwartale po raz pierwszy na pierwszym miejscu rankingu pojawiła się globalna firma logistyczna DHL. Q4 potwierdziło również to, czego wielu z nas się spodziewało. Media społecznościowe nadal będą silnie atakowane przez hakerów, wykorzystujących tych, którzy w większym stopniu opierają się o kanały takie jak WhatsApp, Facebook i LinkedIn – podkreślił Omer Dembinsky, menedżer działu analiz danych w Check Point Software.
DHL, Microsoft oraz Whatsapp to nie jedyne marki, które wybrali sobie hakerzy. Lista "Top 10 najczęściej wykorzystywanych marek w atakach phishingowych" w ostatnim kwartale 2021 roku według raportu Check Point Research wygląda w następujący sposób:
1. DHL (23%)
2. Microsoft (20%)
3. WhatsApp (11%)
4. Google (10%)
5. LinkedIn (8%)
6. Amazon (4%)
7. FedEx (3%)
8. Roblox (3%)
9. Paypal (2%)
10. Apple (2%)
Pomimo tego, że 2022 rok dopiero się zaczął, do naszej redakcji ciągle napływają kolejne zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych i smsowych. O większości z nich informujemy na bieżąco, ale warto pamiętać, że hakerzy stale ulepszają metody swojego działania i czekają na najmniejszy błąd potencjalnych ofiar. Dlatego warto dbać o swoje bezpieczeństwo w sieci i stosować zasadę ograniczonego zaufania.