Dostałeś taką wiadomość? Enea ostrzega przed oszustami
Enea ostrzega przed oszustami. Cyberprzestępcy nie ustają w próbach ataków na klientów dostawców energii. Mają kilka wzorców zachowań. Firma wydała komunikat, w którym przedstawia najczęstsze metody oszustów.
Biuro prasowe Enei opublikowało informację, w której ostrzega swoich klientów przed licznymi próbami oszustw. Cyberprzestępcy wykorzystują w tym celu wiadomości SMS, a także pocztę elektroniczną. Podszywając się pod firmę, starają się nakłonić potencjalne ofiary do otwarcia podejrzanych odnośników.
Enea poinformowała o kilku metodach oszustw, które stosują przestępcy. Częstym tematem rozsyłanych wiadomości jest na przykład rzekome rozpoczęcie postępowania egzekucyjnego. Często pojawia się też temat niedopłaty za fakturę. W wiadomościach takich przewija się także wątek możliwego demontażu licznika w razie nieuregulowania należności.
W wiadomościach przesyłane są linki, które mają prowadzić do serwisu umożliwiającego uiszczenie płatności. To zwykłe oszustwo. Enea nigdy nie wysyła linków do realizacji przelewów. Odnośniki przesyłane przez oszustów służą tylko przejęciu danych do skorzystania z konta bankowego ofiary.
Spółka informuje, że w przypadku otrzymania tego typu wiadomości, najłatwiej jest zweryfikować stan rzekomej niedopłaty na swoim elektronicznym koncie klienta w eBOK lub kontaktując się z biurem obsługi klienta za pomocą czatu czy też wiadomości mailowych. Można także zadzwonić na infolinię pod numerem 611 111 111.
Ważne jest także, by odpowiednio reagować na działania oszustów. Enea zachęca do zgłaszania podejrzanych wiadomości na adres cert@enea.pl. Należy załączyć tam zrzut ekranu lub treść otrzymanego komunikatu. Spółka przekazuje takie informacje organom ścigania i instytucjom, które zajmują się nadużyciami w cyberprzestrzeni.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl