DS 3 Crossback: Rzut oka na system info-rozrywki, systemy wsparcia i bezpieczeństwa

Marka DS od lat znana była z ekstrawagancji i niekonwencjonalnego podejścia do projektowania samochodów. Mimo iż zniknęła na wiele lat, niedawno wróciła i obecnie oferuje co prawda tylko dwa modele, ale za to oba niezwykle godne uwagi. Jakiś czas temu miałem okazję poznać bliżej model DS 3 Crossback.

DS 3 Crossback na każdym kroku podkreśla swoją indywidualność
DS 3 Crossback na każdym kroku podkreśla swoją indywidualność

14.06.2020 | aktual.: 14.06.2020 12:14

Obraz

System info-rozrywki

W DS 3 Crossback gości ten sam system info-rozrywki, który znamy m.in. z Peugeota 208 czy też innych wyższych modeli Citroena. W modelu DS jest nieco zmodyfikowany wizualnie, aby pasował do niebanalnej stylistyki wnętrza, ale zmiany wizualne nie wpłynęły na funkcjonalność i działanie systemu. Nadal obsługa jest wygodna, ale wymaga przyzwyczajenia. Zdarzają się także przycięcia lub spóźnione reakcje na komendy. Jest to zauważalne, ale jakoś specjalnie nie drażni i jest na akceptowalnym poziomie.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Ekran przed oczami kierowcy jest czytelny, choć w tym przypadku nie zastosowano znanego z 208-mki kokpitu 3D. Czy żałuję? Być może pasowałby on do awangardowej stylistyki DS-a, ale w Peugeocie oprócz walorów wizualnych w niewielkim stopniu wpływał na funkcjonalność. Doceniłem za to obecność wyświetlacza head-up. Co prawda wyświetlał on informacje na wysuwanej płytce, a nie każdemu to odpowiada, ale jego czytelność oraz ilość informacji były bez zarzutu.

Obraz

Systemy wsparcia kierowcy i bezpieczeństwa

Jak przystało na auto z segmentu premium (owszem, premium, choć dla niektórych może to być nie do przyjęcia), na pokładzie nie zabrakło mnóstwa systemów wspomagania kierowcy i poprawiającego bezpieczeństwo. Warto zaznaczyć, że w tym segmencie (crossover segmentu B), tak bogate wyposażenie nie jest powszechne.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Systemów jest mnóstwo, więc wspomnę o najważniejszych. Wśród nich jest między innymi DS Drive Assist, czyli aktywny tempomat działający do prędkości 180 km/h, który utrzymuje samochód w granicach pasa drogi i automatycznie utrzymuje/dostosowuje prędkość utrzymując bezpieczny dystans do samochodu jadącego z przodu. Gdy ruch zwalnia, system potrafi doprowadzić do całkowitego zatrzymania Twojego samochodu i ponownego ruszenia. System ten przydaje się nie tylko w trasie, ale również w ruchu miejskim.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Jest także rozbudowany system rozpoznawania znaków oraz warunków drogowych. Jak działa? Podstawową funkcjonalnością jest oczywiście rozpoznawanie znaków odpowiadających za ograniczenie prędkości oraz ostrzeganie o tym fakcie kierowcę. Ale to nie wszystko. W zależności od warunków drogowych, na przykład pogody, system zaproponuje zmianę ustawienia tempomatu lub ogranicznika aby lepiej dostosować prędkość do okoliczności. Przykładowo w przypadku opadów deszczu na autostradzie system zaproponuje redukcję prędkości ze 140 km/h do 110 km/h. Mało tego, możemy również opcjonalnie skorzystać z funkcji rozpoznawania pozostałych znaków drogowych tj. Stop, zakazu wjazdu, zakazu wyprzedzania i końca zakazu wyprzedzania.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Jest także system Active Safety Brake, który jak sama nazwa wskazuje, odpowiada za awaryjne hamowanie bez udziału kierowcy. Układ identyfikuje przeszkody znajdujące się na drodze przed samochodem za pomocą czujników i kamery zainstalowanej w górnej części przedniej szyby. Jest aktywny zarówno w dzień, jak i w nocy i w sytuacji ryzyka zbliżającej się kolizji kierowca jest ostrzegany alarmem wizualnym i dźwiękowym. Gdy nie zareaguje, system automatycznie wyhamuje samochód unikając lub minimalizując skutki zderzenia.

Podsumowanie

DS 3 Crossback to bardzo ciekawe i intrygujące, choć wzbudzające sporo kontrowersji auto. Wygląda niecodziennie, zarówno na zewnątrz, jak i w środku, jest dość drogie (startuje od 95 900 złotych, testowa odmiana 127 200 złotych) i po prostu nie dla każdego. Na szczęście wyposażenie w znacznym stopniu rekompensuje wysoką cenę, a liczne dodatki w tym segmencie nie są normą.

Plusy
  • Bardzo dużo dodatkowych systemów wsparcia
  • Sporo ciekawych gadżetów i rozwiązań
  • Duży ekran środkowy, wirtualne zegary i head-up
Minusy
  • Płynność systemu pozostawia sporo do życzenia
  • Wysoka cena

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)