Dzwoni "telefon z banku"? Jeśli zapytają o to, od razu się rozłącz

PKO Bank Polski opublikował komunikat ostrzegawczy na swojej stronie internetowej. Po raz kolejny mowa o połączeniach telefonicznych od oszustów podszywających się pod pracowników banku. Przestępcy twierdzą przykładowo, że ktoś włamał się na nasze konto bankowe i oferują rzekomą "pomoc".

Pracownik banku nigdy nie zapyta o te rzeczy
Pracownik banku nigdy nie zapyta o te rzeczy
Źródło zdjęć: © Pexels
Arkadiusz Stando

Chociaż przed oszustami ostrzega bank PKO BP, to podobnych ataków mogą spodziewać się klienci wszystkich banków. Schemat działa analogicznie w przypadku różnych instytucji. Przestępstwa łączy jednak wspólny mianownik - telefon od nieznajomego. Jeśli w rozmowie telefonicznej usłyszymy o przejęciu naszego konta bankowego lub pożyczce wziętej na nasze dane, lepiej się rozłączyć, ochłonąć i chwilę zastanowić. Następnie samodzielnie skontaktować się z infolinią banku i nie oddzwaniać na ten sam numer.

Na czym właściwie polega ten atak? Jak czytamy na stronie banku: "Oszuści dzwonią do klientów i podszywają się pod pracowników banku. Mogą twierdzić, że ktoś wziął pożyczkę na Twoje dane lub zrobił przelew. Jeśli podasz im dane logowania, kod BLIK lub kod z narzędzia autoryzacyjnego albo zainstalujesz na ich polecenie podejrzane oprogramowanie - stracisz pieniądze".

Jednak to nie musi być tylko połączenie telefoniczne. PKO BP ostrzega także przed oszustami wysyłającymi wiadomości SMS, czy przez komunikatory internetowe. "Uważaj na wszelkie wiadomości (SMS, Messenger, WhatsApp, itp.) od nieznanych Ci osób, podających się za kupujących na portalu sprzedażowym bądź aukcyjnym, w których jesteś proszony o kliknięcie w link i podanie danych" - czytamy w komunikacie.

Oszustwo "na pracownika banku" - pamiętaj, pracownik banku nigdy nie zapyta o te rzeczy

Nikt nas nie nabierze, jeżeli będziemy odpowiednio przygotowani. W przypadku tego oszustwa warto wiedzieć, o co może zapytać nas prawdziwy pracownik banku. Wówczas, jeżeli usłyszymy daną prośbę przez telefon, będziemy mieć pewność, że rozmawiamy z oszustem.

Bank PKO BP zaznacza, że:

  • Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego, telefonicznego).
  • Pracownik banku nie prosi o wypłatę pieniędzy ani wpłatę ich na inne konto. W tym celu nie podawaj kodów BLIK obcym oraz nie korzystaj z ich kodów.
  • Pracownik banku nigdy nie poprosi cię o zainstalowanie oprogramowania na twoim komputerze lub smartfonie.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (115)