Dzwonią i pytają o składki ZUS. Lepiej się rozłącz
Tajemnicze połączenia telefoniczne od osób podających się za pracowników ZUS-u i pytających o szczegóły opłacania składek to próba wyłudzenia informacji. CERT Polska ostrzega o trwającej kampanii telefonicznej, w ramach której oszuści próbują poznać nazwę banku rozmówcy.
CERT Polska informuje o trwającej kampanii oszustów, którzy dzwonią prawdopodobnie do losowych osób i podając się za pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych informują o nieopłaconych składkach, a potem próbują poznać nazwę banku ubezpieczonego. Zbierane w ten sposób informacje mogą posłużyć do przygotowania bardziej precyzyjnego ataku w przyszłości, są jednak także inne zagrożenia.
Trudno bowiem przewidzieć, jak dokładnie przebiega każda taka rozmowa i nie można wykluczyć scenariuszy podobnych do typowych ataków "na pracownika banku". Wówczas zagrożeniem jest sugerowanie rozmówcy, by zainstalował w komputerze oprogramowanie do zdalnej kontroli, za pośrednictwem którego dzwoniący miałby pomóc w rozwiązaniu problemu - tutaj ze składkami ZUS lub samą płatnością.
Niezależnie od szczegółów konkretnego przypadku, w takich sytuacjach najlepiej będzie po prostu rozłączyć się i swoją sytuację w ZUS zweryfikować we własnym zakresie. Wszystkie szczegóły dotyczące składek można znaleźć w serwisie PUE ZUS, do którego da się zalogować na wiele sposobów, w tym z wykorzystaniem Profilu Zaufanego czy aplikacji mObywatel.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Warto wiedzieć, że część działań związanych z ZUS-em można również realizować z poziomu oficjalnej aplikacji mobilnej mZUS. Jedną z jej opcji jest informowanie o powiadomieniach w profilu PUE ZUS, co pomoże na czas zainteresować się swoim kontem, kiedy faktycznie zajdzie taka konieczność.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl