Dzwonią z numeru banku. To może spotkać każdego

Bank PKO BP w ostatnim czasie trafił na celownik oszustów. Podszywają się oni pod prawdziwy numer infolinii bankowej i na różne sposoby starają się okradać Polaków. Jedna z ich ofiar straciła w ten sposób 20 tys. zł.

Wiadomość SMS. Telefon to często narzędzie pracy oszustów
Wiadomość SMS. Telefon to często narzędzie pracy oszustów
Źródło zdjęć: © Unsplash

13.02.2023 | aktual.: 14.02.2023 13:19

Choć o cyberbezpieczeństwie mówi się coraz więcej, nadal trudno chronić się przed licznymi zagrożeniami. Szczególnie niebezpieczne są oszustwa telefoniczne, czyli vishing (phishing głosowy) oraz spoofing, który polega na podszywaniu się pod cudzy numer telefonu. Przed tego rodzaju oszustwami trudno się ochronić. Ratować może tylko czujność i chłodna głowa.

W serwisie Sekurak możemy przeczytać o historii, w której górą byli oszuści. Na telefonie kobiety, z którą się kontaktowali, wyświetlił się numer 801365365, który w istocie należy do PKO Banku Polskiego. Oszuści podszyli się pod niego, wykorzystując do tego wspomniany spoofing.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Rozmówca przedstawił się jako "rządowy przedstawiciel banku", mówiąc, że ktoś próbuje wziąć pożyczkę na jej dane. Co ciekawe, rozmówca zabronił kontaktowania się z kimkolwiek, ponieważ jego zdaniem, zamieszany w proceder mógł być pracownik banku, biorący udział w oszustwach.

Rozwiązaniem na zablokowanie rzekomej próby wyłudzenia pożyczki miało być złożenie własnego wniosku o pożyczkę. W wyniku manipulacji kobieta przelała ponad 20 tys. zł na konto przestępców. Prawdopodobnie wierzyła, że jeśli opróżni swoje konto, rzekomy oszust nie będzie w stanie zaciągnąć na nią pożyczki.

Przed telefonem od "rządowego przedstawiciela" do kobiety zadzwoniła kobieta, mówiąca ze wschodnim akcentem. Zapytała jej, czy to ona próbowała przed chwilą wziąć pożyczkę. Wtedy to zapowiedziana została druga rozmowa ze wspomnianym konsultantem. Prawdopodobnie było to badanie sytuacji - czy jest możliwość, by "złapać" kogoś na ten nieprzyjemny numer, zanim zostanie wykonany telefon, w trakcie którego podjęta zostanie próba wyłudzenia środków.

Co ciekawe, całe to zajście ma sporo wspólnego z incydentem, który opisywaliśmy w sobotę 11 lutego. Wówczas jedna z naszych czytelniczek poinformowała nas o połączeniu z numeru 815356060, w którym ktoś, udając pracownika PKO Banku Polskiego, próbował zmanipulować ją w celu wyłudzenia pieniędzy. Sprawy mogą być ze sobą powiązane - rozmówca również miał wyraźnie wschodni akcent.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (64)