e‑Doręczenia w Poczcie Polskiej. Jak skonfigurować usługę?
Poczta Polska proponuje e-Doręczenia jako usługę, która gwarantuje bezpieczne wysyłanie i odbieranie dokumentów za pośrednictwem urządzeń takich jak laptopy, tablety czy telefony. Obywatele i firmy nie muszą już osobiście odbierać i nadawać listów poleconych ani przechowywać papierowej korespondencji.
Usługa e-Doręczenia umożliwia dostęp do wszystkich spraw w jednym miejscu. Jest to możliwe dzięki unikalnym adresom do doręczeń elektronicznych (ADE), które można porównać do nadawania indywidualnych numerów PESEL. Każdy ADE jest przypisany do konkretnej osoby fizycznej, firmy czy podmiotu publicznego, co gwarantuje wiedzę, kto jest nadawcą i odbiorcą wiadomości.
ADE ma strukturę alfanumeryczną, np. AE:PL-12345–67890-ABCDE-12, i jest wpisywany do bazy adresów elektronicznych (BAE), czyli rejestru prowadzonego przez Ministra Cyfryzacji. Ważnym elementem jest również konieczność uwierzytelnienia się środkiem identyfikacji elektronicznej, zarówno aby złożyć wniosek o ADE, jak i korzystać z e-Doręczeń. Dzięki temu tożsamość użytkowników jest zabezpieczona.
Ponadto e-Doręczenia umożliwiają weryfikowanie statusów swojej korespondencji poprzez dowody wystawiane w czasie rzeczywistym na każdym etapie procesu (tj. data nadania i doręczenia potwierdzona kwalifikowanym znacznikiem czasu).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dla usług zaufania obowiązują znacznie bardziej rygorystyczne normy niż dla zwykłych dostawców poczty elektronicznej. Przesyłki są wysyłane poprzez usługę zaufania za pośrednictwem tzw. zaufanej strony trzeciej, czyli dostawcy usługi zaufania, co zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa i poufności przesyłanych dokumentów.
Jak aktywować e-Doręczenia?
Aby założyć Adres Doręczeń Elektronicznych (ADE), należy złożyć wniosek o jego nadanie do ministra właściwego ds. informatyzacji. Można to zrobić szybko i wygodnie poprzez stronę internetową gov.pl, odpowiadając na kilka prostych pytań. Po utworzeniu konta wystarczy aktywować publiczną skrzynkę doręczeń (SD), która umożliwi korzystanie z e-Doręczeń w komunikacji z podmiotami publicznymi.
Po przejściu do panelu usług dodatkowych można aktywować usługę dodatkową do komunikacji z podmiotami niepublicznymi, czyli Q-Doręczenia. Po akceptacji regulaminu tworzona jest w czasie rzeczywistym Skrzynka Doręczeń Kwalifikowana (SDK). Od tego momentu można swobodnie korzystać z usługi, czyli komunikować się elektronicznie i bezpiecznie z innymi posiadaczami Adresów Doręczeń Elektronicznych (ADE), których z czasem będzie przybywać.
Nadawanie ADE przez Ministra oraz zarządzana przez niego baza adresów elektronicznych (BAE) daje gwarancję, że wiemy dokładnie z kim prowadzimy korespondencję – nie ma możliwości podszycia się pod inną osobę. Każdy użytkownik, chcąc skorzystać z usługi, musi się uwierzytelnić tj. zalogować środkiem identyfikacji elektronicznej np. profilem zaufanym.
Rozszerzona wersja e-Doręczenia dla biznesu
Poczta Polska jako pierwsza w Polsce zbudowała kwalifikowaną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego, którą wprowadziła do oferty w styczniu br. pod nazwą Q-Doręczenia. Usługa ta uzupełnia ofertę e-Doręczeń, umożliwiając komunikację między podmiotami niepublicznymi m.in. osobami fizycznymi czy firmami.
Spółka, w ramach Q-Doręczenia, wpisana do rejestru krajowego i europejskiego kwalifikowanych dostawców usług zaufania, posiada certyfikat dostawcy usług zaufania w zakresie świadczenia kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Oznacza to, że otrzymała pozytywny wynik audytu realizowanego przez firmę akredytowaną przy Komisji Europejskiej.
Poczta Polska utrzymuje status kwalifikowanego dostawcy usługi zaufania w zakresie Q-Doręczenia. W ostatnim czasie Spółka przeszła pomyślnie audyt Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego, który zgodnie z wymogami eIDAS należy przeprowadzać nie rzadziej niż raz na dwa lata. Wynik kontroli potwierdza wysoki poziom zgodności i jakości cyfrowej usługi Poczty Polskiej.