e‑Doręczenie: e‑mail wyprze list polecony i zyska moc urzędową
Bardzo możliwe, że już wkrótce wiążąca korespondencja wysyłana obywatelom przez urzędy nie będzie musiała być realizowana za pomocą listów poleconych, a przynajmniej nie w papierowej formie jaką znamy dzisiaj. Toczone są bowiem prace nad e-Doręczeniem. To elektroniczne potwierdzenie nadania korespondencji za pomocą e-maila. Innymi słowy, listy wysyłane poprzez pocztę elektroniczną będą miały moc urzędową.
18.06.2018 | aktual.: 18.06.2018 17:22
O szczegółach projektu, który trwa już teraz i realizowany ma być do pierwszego kwartału 2021 roku, można już przeczytać na stronie Ministerstwa Cyfryzacji. e-Doręczenie ma być docelowo domyślną formą komunikacji urzędów z obywatelami i być równorzędne prawnie z innymi metodami, jakie znane są dzisiaj, a więc odbiorem osobistym czy nadaniem w formie papierowego listu poleconego.
Co istotne, taka forma realizacji nie będzie dostępna tylko dla urządów chcących poinformować o czymś obywatela, ale także w sytuacji odwrotnej – gdy obywatel będzie chciał zainicjować w ten sposób sprawę w urzędzie. Jak przeczytać można w projekcie, całość ma być między innymi bezpieczna, przyjazna w użytkowaniu, a wreszcie skuteczna i niezawodna dzięki obsłudze przez trzecią, zaufaną stronę. A tą, jak donosi serwis Wirtualnemedia, może być w pilotażowej fazie Poczta Polska wraz ze swoją platformą Envelo.
e-Doręczenie ma się docelowo stać częścią funkcjonującego już systemu ePUAP, a realizacja – bazować na czterostronnym modelu doręczania. Wydzielono w nim tytułowe cztery etapy, w ramach których realizowane są kolejne składniki całego procesu. Mowa o podziale na etap skrzynki urzędu, dostawcy usług urzędu i analogicznie – dostawcy usług obywatela i ostatecznie jego skrzynki. To także stąd zainicjowane zostanie fikcyjne doręczenie, w sytuacji gdy obywatel zignoruje korespondencję i świadomie nie potwierdzi faktu jej otrzymania.
Zgodnie z przedstawionym harmonogramem, jeszcze w tym roku z systemu ePUAP wydzielona zostanie e-Skrzynka, za pośrednictwem której realizowana będzie korespondencja obywatela z urzędami. Wcześniej ma zostać przygotowane otoczenie prawne, by ostatecznie ustawa mogła wejść w życie w pierwszym kwartale 2019 roku wraz z funkcjonującym systemem e-Doręczeń. Wartość projektu to ponad 25 milionów złotych, z czego niecałe 22 to środki z Unii Europejskiej pozyskane w ramach programu Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych.