Facebook wypróbował na użytkownikach format zdjęć WebP. Reakcje? Same skargi i żale

Wprowadzenie nowych formatów danych na rynek to zadanieniewdzięczne. Z jednej strony trzeba nakłonić do jego stosowaniadostawców treści, z drugiej przekonać użytkowników, byzainstalowali u siebie oprogramowanie pozwalające na odczytywanietreści w nowym formacie. Ci pierwsi są oporni, gdyż na początkunie ma prawie nikogo, kto mógłby treści w nowym formacie odczytać,ci drudzy są oporni, gdyż na początku nie ma prawie nikogo, ktotreści w nowym formacie by serwował – więc po co się starać?Zanim więc rynek zaakceptuje nowe formaty (nawet jeśli przynosząwyraźne przewagi techniczne nad poprzednikami), mijają lata.Nie wiemy, czy tego właśnie spodziewało się Google,wprowadzając na rynek WebP – przeznaczony do zapisu grafiki rastrowej format grafiki.Wykorzystując algorytmy kompresji z kodeka wideo VP8 (podstawowegokomponentu kontenera WebM), zoptymalizowane oczywiście pod kątemstatycznych obrazów, pozwalał na znaczne zmniejszenie rozmiarówzdjęć w porównaniu do standardowego JPG, przy utrzymaniu tej samejjakości. Już pierwsze wersje formatu pozwalały na zaoszczędzenieod 25 do 34 procent wielkości pliku obrazka, z potencjałem dodalszego ulepszenia kompresji. Od strony przeglądarek wsparcie dla WebP pojawiło się wpierw wChrome, a później w Operze. Mozilla zadeklarowała jednak, żeformat Google'a jest zbyt słaby technicznie, by uznać go zanastępcę JPG: twórcom Firefoksa brakowało przede wszystkimobsługi kanału alfa, czyli możliwości kompresji obrazków zprzezroczystością.Przez dobre dwa lata od premiery WebP, zdjęcia w tym formaciemożna było spotkać przede wszystkim na witrynach zwolennikówformatu WebP. Z jakiegoś powodu, mimo rosnącej listy oprogramowaniawspierającego – od modułu serwera Apache przez CMS-y i sklepyinternetowe po wtyczki do programów graficznych, korzyści zezmniejszenia rozmiarów obrazków nie były jakoś doceniane przezużytkowników. Jednak w końcu doszło do przełomu – nowym formatemgrafiki zainteresował się Facebook.[img=interoperacyjnosc]Dla społecznościowego giganta, gromadzącego na swoich dyskachmiliardy zdjęć, generujących ruch sieciowy mierzony w terabajtach,każda forma oszczędności na rozmiarze danych jest dobra. Skoro zaśChrome jest dziś według niektórych statystyk najpopularniejsząprzeglądarką na świecie, kilka procent użytkowników Opery teżsię do tego dokłada, to można by przecież wypróbować serwowaniezdjęć w formacie WebP użytkownikom na większą skalę.Zaczęło się w ostatni weekend. Losowo wybrani użytkownicyserwisu, korzystający z Chrome i Opery, zaczęli dostawać tewszystkie fajne obrazki z Internetu w WebP. Wydawać by się mogło,że skoro trafiały one do obsługujących format przeglądarek, toproblemu nie będzie. Problem jednak był, i to taki, że nikt wFacebooku i w Google się takiej reakcji nie spodziewał. Zarówno nalistach dyskusyjnych związanych z WebP, jak i w wiadomościachwysyłanych do pomocy technicznej społecznościowego serwisu pełnobyło narzekań na tę potworność (jakokreślił to jeden z użytkowników). Nagle okazało się, żeludzie nie tylko patrzą na wyświetlane w przeglądarce obrazki, aleteż chcą z nimi coś zrobić – a z WebP nic zrobić nie mogą.Zajmuję się projektowaniem i jest to strasznie denerwująceże muszę mieć specjalną wyświetlarkę do tego czegoś. Chcęmoje obrazki w .jpg, tak jak to było wcześniej – pisałjeden z użytkowników. Inny skarżył się, że jeszczewczoraj mógł zapisać śmieszne obrazki od znajomych z Facebooka wdobrym formacie, a teraz zapisują się z jakimś dodatkowymrozszerzeniem .webp, któregonie da się później obejrzeć. Problem jest więc poważny – niedostrzegalna dla użytkownikówkorzyść, powiązana ze sporym utrudnieniem. Ilu dostawców treścizechce teraz dla zaoszczędzenia 30 procent ruchu sieciowego narazićsię na frustrację swoich odbiorców? Zanim nie dojdzie doupowszechnienia się formatu w oprogramowaniu desktopowym (samewtyczki nie wystarczą – konieczne jest wsparcie WebP wstandardzie), próby upowszechnienia go w Sieci są skazane naporażkę. Co gorsze dla twórców tych aplikacji, nie wiadomo dokońca, które WebP należałoby wspierać. Obecnie dostępne sądwie, wzajemnieniezgodne ze sobą wersje – 0.2.1, wprowadzającą obsługękanału alfa (która miałaby przekonać Mozillę do implementacji)oraz 0.3.0, która wprowadza obsługę animacji (niczym w starodawnymGIF-ie). Częściowym rozwiązaniem byłoby serwowanie obrazków WebP tylkotym przeglądarkom, które się na to zgadzają. Najnowsza kompilacjaGoogle Chrome z kanału Canary właśnie nato pozwala – wykorzystując pole nagłówka Accept jestw stanie „powiedzieć” serwerowi, że chce treść w WebP.Dlaczego to rozwiązanie częściowe? Ano dlatego, że nagłówekAccept również niejest zbyt rozpowszechniony (obecnie jedynie Opera przesyłałaserwerowi listę akceptowanych formatów plików), więc choć jeston częścią standardu HTTP, to serwery WWW go ignorowały.Wygląda więc na to, że jeszczewiele lat będziemy trzymali się JPG-ów i PNG jako podstawowychformatów grafiki, gdyż łatwiej dziś chyba wprowadzić nowy formatkodowania wideo, niż zmienić obyczaje w dziedzinie czegoś takpodstawowego jak fotografie.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (26)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.