Fałszywe telefony coraz częstsze: w 2021 roku wzrost o 116 proc.
T-Mobile podsumował 2021 rok pod kątem typowych oszustw telefonicznych i połączeń typu robocalls. Jak wynika ze statystyk, problem na całym świecie znacznie się nasila i w porównaniu do 2020 roku takich ataków tylko w USA odnotowano o 116 proc. więcej.
T-Mobile opublikował raport dotyczący fałszywych połączeń telefonicznych i robocalls, w którym podsumowuje pod tym kątem mijający rok. Tylko ten operator zidentyfikował lub zablokował do początku grudnia ponad 21 miliardów podobnych połączeń w USA. Jak wyliczono, to średnio ponad 700 połączeń na sekundę. Jest to też wynik o 116 procent wyższy niż w roku ubiegłym.
Takie statystyki raczej nie powinny być zaskoczeniem, zważywszy na nasilenie się robocalls także w Polsce. Temat został nagłośniony po natarczywych telefonach automatów przedstawiających ofertę instalacji fotowoltaicznych. Jak później tłumaczono, "po drugiej stronie słuchawki" nie działa automat, ale człowiek, który dobiera nagrane wypowiedzi do toku rozmowy. W praktyce jednak czasem trudno w to uwierzyć.
Przytaczany raport z USA wskazuje, że niektóre obszary Stanów Zjednoczonych atakowane są częściej niż inne. Z miesiąca na miesiąc ataków jest też coraz więcej. W styczniu 2021 roku odnotowano 1,1 mld takich prób, a w listopadzie było ich ponad dwa razy więcej.
Takie statystyki potwierdzają, że fałszywe połączenia będą pojawiać się coraz częściej i trzeba na nie uważać. W Polsce szczególnie popularne jest podszywanie się pod pracowników sektora finansowego, czyli tzw. spoofing telefoniczny. Tego rodzaju rozmowy lepiej szybko kończyć i na własną rękę sprawdzić, czy pieniądze są bezpieczne w banku. Tylko samodzielnie dzwoniąc na infolinię można mieć pewność, że połączenie zostanie nawiązane z autentycznym pracownikiem banku.