"Fałszywy Decathlon" znów na Facebooku. Nie daj się nabrać na konkurs z okazji urodzin

Na Facebooku po raz kolejny pojawiła się sponsorowana kampania, w której ktoś podszywa się pod markę Decathlon. Tym razem chodzi o fałszywe konto Decathlon_Polska, ale schemat jest znany od miesięcy. Autor posta sugeruje, że marka obchodzi kolejną rocznicę wejścia na rynek i z tej okazji udostępnia konkurs, w którym rzekomo można wygrać kupony na zakupy – to jednak oszustwo.

To nie jest oficjalne konto Decathlona na Facebooku, fot. Oskar Ziomek
To nie jest oficjalne konto Decathlona na Facebooku, fot. Oskar Ziomek
Oskar Ziomek

Wizerunek Decathlona jest wykorzystywany na Facebooku nie pierwszy raz. Analogiczne oszustwa opisywaliśmy już w ubiegłym roku, kiedy podczas przeglądania serwisu społecznościowego natknęliśmy się na podejrzany post. Opisywane dzisiaj oszustwo jest przygotowane dokładnie tak samo, a zwrócił na nie uwagę @Marcin.

W poście na Facebooku ktoś sugeruje możliwość wygrania bonu do Decathlona po wypełnieniu krótkiej ankiety dotyczącej preferencji zakupowych. W praktyce niezależnie od udzielonych odpowiedzi użytkownik zostanie poproszony o kliknięcie linku, który przeniesie go na kolejną stronę z formularzem.

Spreparowany link prowadzi do ankiety, a docelowo do formularza, fot. Oskar Ziomek.
Spreparowany link prowadzi do ankiety, a docelowo do formularza, fot. Oskar Ziomek.

Tutaj autorzy strony oczekują podania swojego imienia, nazwiska, adresu e-mail i daty urodzenia oraz – co z punktu widzenia oszustów najważniejsze – wyrażenia szeregu zgód marketingowych. Podobnie jak w przypadku poprzednich akcji tego rodzaju, większość to zezwolenie na przetwarzanie danych osobowych przez firmę PELEMA PTE. LTD. z Singapuru oraz jej partnerów. Co ciekawe, ich lista jest łatwo dostępna w załączonym regulaminie. Większość wymienionych firm to agencje marketingowe z Polski.

Decathlon potwierdza zagrożenie

Aby mieć pewność, że opisywana akcja nie jest autentyczna, skontaktowaliśmy się z Decathlonem i uzyskaliśmy potwierdzenie swoich podejrzeń. Pełną treść oświadczenia, które uzyskaliśmy od pana Wojciecha Kozłowskiego, Rzecznika Prasowego Decathlon Polska, zamieszczamy poniżej:

Marka Decathlon jest bardzo popularna wśród polskich konsumentów, co niestety coraz częściej bywa wykorzystywane przez oszustów. Przestrzegamy wszystkich konsumentów przed klikaniem w fałszywe reklamy i promocje oraz przed podawaniem swoich danych. Nie akceptujemy stosowania niezgodnych z prawem działań i zachęcamy naszych klientów do zgłaszania fałszywego profilu administratorom Facebooka. Strona: https://www.facebook.com/DecathIon_PoIska-107692671386093 podszywa się pod Decathlon Polska Sp. z o.o., co jest oszustwem i zostało już zgłoszone do Facebooka jako niezgodne ze standardami społeczności (zarówno reklamy, jak i fanpage’a). Najlepszym sprawdzonym źródłem informacji o naszych działaniach jest strona www.decathlon.pl oraz fanpage facebook.com/DecathlonPolska.

Użytkownicy, którzy dali się nabrać na opisywaną kampanię i bez zastanowienia udostępnili swoje dane wspomnianym firmom, powinni się mieć na baczności. Można się spodziewać, że akcja w najlepszym przypadku zakończy się serią reklamowych wiadomości, które trafią na skrzynkę e-mail ofiary. Istnieje też jednak możliwość wykorzystania podanych danych do phishingu. Zdobycie zaufania wybranej osoby dzięki dysponowaniu jej imieniem, nazwiskiem, datą urodzenia i odpowiedziami w ankiecie z pewnością może być łatwiejsze, niż bez tych danych.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)