Firefox sponsorowany: zobacz, jak będą wyglądały kafelki, na których chce zarabiać Mozilla

Plotki, że Mozilla chciałaby przerobić Firefoksa na słupreklamowy krążyły po Sieci od początku tego roku. W maju dał imzdecydowany odpór Jonathan Nightingale, wiceprezes Mozilli,informując,że nie ma mowy, by ta lubiana przeglądarka nagle zamieniła się wpowierzchnię reklamową. Nie, reklam w Firefoksie nie będzie. Będąjedynie… kafelki sponsorowane, wyświetlane na ekranie szybkiegowybierania. Po czterech miesiącach słowa pana Nightingale stałysię ciałem. Najnowsza nocna kompilacja Firefoksa, 34.0a1, jestpierwszą, w której sponsorowane (ale pamiętajmy, że niereklamowe!) kafelki się pojawiły.

Firefox sponsorowany: zobacz, jak będą wyglądały kafelki, na których chce zarabiać Mozilla

W zapowiedzi nowego mechanizmu, który mógłby być dla Mozillidodatkowym, alternatywnym względem Google'a źródłem dochodów niebyło niczego strasznego. Producent Firefoksa uznał, że ekranszybkiego wybierania jest okazją dostarczenia użytkownikowidodatkowych korzyści, przy okazji pozwalając utrzymaćprzeglądarkę. Nowym użytkownikom kafelki ekranu startowego miałybyzasugerować wstępnie przygotowane treści. Niektóre z nichpochodziłyby od Mozilli, inne byłyby witrynami popularnymi wgeograficznym położeniu użytkownika, inne wreszcie miałybyzawierać treści sponsorowane od wybranych partnerów. By nikt niemiał wątpliwości co do pochodzenia tych ostatnich, miałyby byćone wyraźnie oznaczone.

Przewodnicząca Fundacji Mozilla zapewniłateż, że sponsorowane kafelki nie będą częścią żadnejsieci reklamowej – i na pewno nie posłużą nikomu do śledzeniainternautów. Sponsorom będą udostępniane jedynie informacje otym, ile razy dany kafelek był wyświetlany, a ile razy kliknięty.

Aby zobaczyć, jak nowy ekran szybkiego wybierania z takimikaflami wygląda, uruchomiliśmy najnowszego FirefoksaNightly. Jako że Firefox jest na tym komputerze domyślnąprzeglądarką, Nightly zostało uruchomione z flagą -P, byuruchomić menedżera profilów i założyć profil nowego,„dziewiczego” jeszcze użytkownika.

Na poniższym zrzucie ekranu możecie zobaczyć to, coprzygotowała Mozilla. Pierwszy z kafelków – dobreprogramy.pl –pojawił się automatycznie po otworzeniu strony naszego portalu.Facebook, YouTube, Lightbeam (narzędzie do śledzenia aktywnościśledzących sieci reklamowych), Wikipedia, Amazon i Webmaker zostaływyświetlone jako kafelki sugerowane przez Mozillę lub popularne wtej lokalizacji (powiedzmy). Kafelki Wired, Booking.com oraz BBCzostały wyraźnie oznaczone etykietą SPONSORED.

Obraz

Doprawdy nie jest łatwo zrozumieć, na jakiej zasadzie Mozillauznaje, że sklep internetowy Amazonu jest kafelkiem polecanym, zaśopiniotwórcze i szanowane BBC to kafelek sponsorowany. Być może totylko test. Dla użytkownika ważne jest to, że kafelki sponsorowane(podobnie jak i pozostałe) łatwo usunąć kliknięciem ikonki „x”w prawym górnym rogu kafla, wyświetlanej po najechaniu na niegowskaźnikiem myszy. Taka forma reklamy (czy też „sponsoringu”)nikomu raczej krzywdy nie robi, a jeśli pozyskane w ten sposóbpieniądze pomogą Mozilli w realizacji jej ważnej dla całej Siecimisji, to tylko się z tego można cieszyć.

Na koniec warto wspomnieć o kilku innych ciekawostkach, którenowe Nightly przynosi. Przedsięwzięcie znane jako Electrolysis –możliwość renderowania zawartości poszczególnych kart pozagłównym wątkiem Firefoksa – jest już domyślnie dostępna.Wyizolowane w ten sposób z procesu okno można uruchomićkliknięciem przycisku „New e10s window”. Pojawiły się teżnowe opcje personalizacji: pięć wbudowanych skórek Personas,dostępnych z panelu sterowania pod przyciskami Customize/Themes.Wprowadzono też nowe zabezpieczenia, które uchronią Firefoksaprzez niepożądanymi zmianami jego konfiguracji przez programy firmtrzecich – np. aplikacje antywirusowe czy paski narzędziowe.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (58)