Google Play i szkodliwe aplikacje. Jest lepiej i gorzej zarazem
Ponad 100 tys. udanych interwencji w samym 2020 roku zaliczyła usługa Play Protect, chwali się Google. Zdaniem przedsiębiorstwa to znak, że sklep z aplikacjami jest coraz bezpieczniejszy dla użytkownika, choć ogólna liczba zagrożeń wzrasta.
22.04.2021 09:20
Sklep Google Play nie jest znany ze swojego bezpieczeństwa, ale Google chce zakomunikować, że intensywnie pracuje nad poprawą sytuacji. Dowodem ma być uruchomiona w 2017 roku usługa Play Protect, a także ujawniona niniejszym garść statystyk związanych z jej funkcjonowaniem.
Firma z Mountain View zauważa, że miniony rok był okresem "szczególnie trudnym" ze względu na rosnące natężenie fake newsów, związanych m.in. z wyborami prezydenckimi w USA i pandemią choroby COVID-19. Dlatego też, jak zauważono, walka ze szkodliwymi aplikacjami musiała być prowadzona na dwóch frontach. Nie tylko w kontekście cyberzagrożeń, ale też dezinformacji.
Szkodliwe aplikacje w Google Play. Sformułowano nowe wymogi
Aplikacje operujące na danych postrzeganych za wrażliwe, takich jak informacje o testach na COVID-19, zyskały dodatkowy wymóg w postaci konieczności zatwierdzenia przez organy rządowe lub służbę zdrowia.
Wprowadzono także nowe wytyczne dla aplikacji, które są opisywane jako agregatory wiadomości, by miały w czytelny sposób zdefiniowany podmiot odpowiedzialny.
Google utworzył też specjalny zespół, aby skupić się na wyborach w USA. Grupa pracowników zajmowała się w tym czasie wyłącznie analizą kampanii w internecie i związanej z nią komunikacji poprzez aplikacje w Sklepie Play.
Wreszcie, firma raz jeszcze wykonała audyt wszystkich aplikacji wymagających dostępu do lokalizacji. W efekcie każdorazowo określano, czy informacja ta jest istotnie wykorzystywana we front-endzie, a nie wyłącznie gromadzona w celach telemetrycznych, bez wymiernej korzyści dla użytkownika.
Play Protect jest coraz skuteczniejszy. Podano oficjalne dane
Według ujawnionych danych, w samym 2020 roku algorytmy uczenia maszynowego Google wstrzymały publikację ponad 962 tys. aplikacji, gdyż naruszały one politykę prywatności lub bezpieczeństwa firmy. Jednocześnie zablokowanych zostało 119 tys. kont programistów, wiązanych z cyberatakami bądź spamem.
Zatem, liczba interwencji jest o ponad 20 proc. wyższa niż przed rokiem, ale zdaniem Google to dowód na poprawę skuteczności zabezpieczeń i przekrojowo coraz lepszą jakość dostarczanych aplikacji.