Honda podatna na atak: niektóre auta można zdalnie otworzyć i odpalić

Samochody Honda są podatne na atak, w którym wykorzystuje się odkrytą niedawno słabość w zabezpieczeniach zdalnej komunikacji auta i pilota centralnego zamka. W praktyce niektóre modele można wówczas zdalnie otworzyć i odpalić, nie posiadając przy sobie kluczyków.

Honda Civic
Honda Civic
Źródło zdjęć: © GETTY | MediaNews Group/Boston Herald via Getty Images
Oskar Ziomek

13.07.2022 | aktual.: 13.07.2022 10:39

Na problem zwrócił uwagę serwis Niebezpiecznik, powołując się między innymi na potwierdzenie wadliwego algorytmu przez dziennikarza motoryzacyjnego Roba Stumpfa. Okazuje się, że niektóre samochody Honda da się otworzyć i uruchomić po częściowo "typowym" przechwyceniu komunikacji radiowej między pilotem i samochodem.

Opisywany problem bezpieczeństwa został już oznaczony symbolem CVE-2021-46145, a dotyczy nieskutecznego tu mechanizmu rolling code, stosowanego na różne sposoby w wielu systemach dostępu bezkluczykowego. Mechanizm ten w założeniu uodparnia komunikację między samochodem a kluczykiem właśnie na tego typu ataki.

Zauważono jednak, że w niektórych Hondach system jest wadliwy - odpowiednia sekwencja komend wysłana do samochodu zmusi pojazd do akceptowania kodów, które były wykorzystywane wcześniej. Te wystarczy więc uprzednio odczytać, a po zresetowaniu komunikacji ponownie wysłać do pojazdu. Auto powinno się wówczas otworzyć i dać uruchomić.

Jak podaje Niebezpiecznik, badacze sprawdzili wybrane modele samochodów Honda z lat 2012-2022 i we wszystkich przypadkach problem ten udało się potwierdzić. Podatne na atak są więc między innymi:

  • Honda Civic 2012
  • Honda X-RV 2018
  • Honda C-RV 2020
  • Honda Accord 2020
  • Honda Odyssey 2020
  • Honda Inspire 2021
  • Honda Fit 2022
  • Honda Civic 2022
  • Honda VE-1 2022
  • Honda Breeze 2022

Co ciekawe, sprawa została już skomentowana przez Hondę. Firma twierdzi, że prezentowane przykłady obejmują kluczyki bez mechanizmu rolling code, sugerując tym samym, że problem nie istnieje, a odkrywcy podatności nie mają dostatecznej wiedzy. Zdaniem Hondy samochody są więc bezpieczne, mimo że na GitHubie pojawiły się odpowiednie źródła pozwalające znawcom na (skuteczny - jak pokazują inne źródła) atak na samochody.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
oprogramowaniebezpieczeństwotechmoto
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)