Jak kogoś zmusić, by nie używał Facebooka przez rok? Trzeba wydać ponad 1000 dolarów
Badacze ze Stanów Zjednoczonych postanowili na własną rękę oszacować wartość serwisu Facebook. Nie chodziło jednak o zweryfikowanie wyliczeń giełdowych, ale o sprawdzenie, ile jest on wart dla samych użytkowników. Jak wiadomo bowiem, korzystanie z serwisu jest generalnie darmowe, przynajmniej w rozumieniu konieczności uiszczania typowych opłat za korzystanie – na potrzeby tej analizy pominięto kwestię płacenia za korzystanie poprzez udostępnianie swoich danych statystycznych oraz oglądanie reklam.
Badania, o których mowa opublikowano na łamach PLOS One, a na ciekawe szczegóły zwraca uwagę serwis Ars Technica. Jak się okazuje, wyniki uwzględnione w raporcie w praktyce mają swoje źródło w dwóch niezależnych od siebie badaniach, których autorzy z czasem połączyli swoje siły, aby przedstawić interesujące rezultaty. Stosując różne metody, analitycy zbierali informacje od użytkowników, próbując ustalić, ile musieliby im zapłacić, by przestali korzystać z Facebooka na pewien czas. Jak pokazały statystyki, by zmusić kogoś do dezaktywacji konta na rok, trzeba wydać średnio ponad tysiąc dolarów.
W dużej mierze badania oparto na założeniu, zgodnie z którym dany produkt czy usługa nie są warte tyle, ile kosztują, ale tyle, ile użytkownik jest w stanie za nie zapłacić. Ars Technica podaje tu czytelny przykład z butelką ulubionego wina kosztującą 15 dolarów. Jeśli jej cena wzrośnie do 17 dolarów, większość osób prawdopodobnie i tak ją kupi. Jeżeli jednak cena będzie nieustannie rosnąć, wkrótce okaże się zbyt wysoka, a wówczas klienci zrezygnują z zakupu.
To właśnie wtedy realna wartość danego produktu dla kupującego zostanie przekroczona i właśnie ją starano się określić w przypadku badania Facebooka. Użytkownicy byliby w stanie przestać używać serwisu na rok w zamian za tysiąc dolarów, a więc innymi słowy właśnie na tysiąc dolarów wyceniają korzyści, jakie daje im odwiedzanie Facebooka przez 12 miesięcy. Idąc z teoretycznymi rozważaniami dalej – właśnie tyle byliby w stanie zapłacić, gdyby Facebook był płatną usługą, choć wiadomo, że w praktyce wyglądałoby to najpewniej zupełnie inaczej.