Jak kogoś zmusić, by nie używał Facebooka przez rok? Trzeba wydać ponad 1000 dolarów

Badacze ze Stanów Zjednoczonych postanowili na własną rękę oszacować wartość serwisu Facebook. Nie chodziło jednak o zweryfikowanie wyliczeń giełdowych, ale o sprawdzenie, ile jest on wart dla samych użytkowników. Jak wiadomo bowiem, korzystanie z serwisu jest generalnie darmowe, przynajmniej w rozumieniu konieczności uiszczania typowych opłat za korzystanie – na potrzeby tej analizy pominięto kwestię płacenia za korzystanie poprzez udostępnianie swoich danych statystycznych oraz oglądanie reklam.

Jak kogoś zmusić, by nie używał Facebooka przez rok? Trzeba wydać ponad 1000 dolarów
Oskar Ziomek

Badania, o których mowa opublikowano na łamach PLOS One, a na ciekawe szczegóły zwraca uwagę serwis Ars Technica. Jak się okazuje, wyniki uwzględnione w raporcie w praktyce mają swoje źródło w dwóch niezależnych od siebie badaniach, których autorzy z czasem połączyli swoje siły, aby przedstawić interesujące rezultaty. Stosując różne metody, analitycy zbierali informacje od użytkowników, próbując ustalić, ile musieliby im zapłacić, by przestali korzystać z Facebooka na pewien czas. Jak pokazały statystyki, by zmusić kogoś do dezaktywacji konta na rok, trzeba wydać średnio ponad tysiąc dolarów.

W dużej mierze badania oparto na założeniu, zgodnie z którym dany produkt czy usługa nie są warte tyle, ile kosztują, ale tyle, ile użytkownik jest w stanie za nie zapłacić. Ars Technica podaje tu czytelny przykład z butelką ulubionego wina kosztującą 15 dolarów. Jeśli jej cena wzrośnie do 17 dolarów, większość osób prawdopodobnie i tak ją kupi. Jeżeli jednak cena będzie nieustannie rosnąć, wkrótce okaże się zbyt wysoka, a wówczas klienci zrezygnują z zakupu.

To właśnie wtedy realna wartość danego produktu dla kupującego zostanie przekroczona i właśnie ją starano się określić w przypadku badania Facebooka. Użytkownicy byliby w stanie przestać używać serwisu na rok w zamian za tysiąc dolarów, a więc innymi słowy właśnie na tysiąc dolarów wyceniają korzyści, jakie daje im odwiedzanie Facebooka przez 12 miesięcy. Idąc z teoretycznymi rozważaniami dalej – właśnie tyle byliby w stanie zapłacić, gdyby Facebook był płatną usługą, choć wiadomo, że w praktyce wyglądałoby to najpewniej zupełnie inaczej.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (102)