Kanada ogranicza 5G. Sieć może stwarzać zagrożenie dla samolotów
Kanadyjski Departament Innowacji, Nauki i Rozwoju Gospodarczego (ISED) podjął decyzję o ograniczeniu niektórych usług 5G. Okazuje się bowiem, że mogą one zakłócać pracę radiowysokościomierzy, które stanowią kluczowy element systemów nawigacyjnych samolotów.
27.11.2021 11:53
Absurdalne teorie na temat sieci 5G wciąż rodzą się w głowach owiniętych folią aluminiową. Większość z nich można wrzucić do jednego worka z pomysłami antyszczepionkowców. Okazuje się jednak, że niektóre pasma nowego standardu sieci rzeczywiście mogą stanowić zagrożenie. I żadna folia aluminiowa tutaj nie pomoże.
ISED już w sierpniu rozpoczął badania nad siecią 5G. Na podstawie ich wyników departament stwierdził, że bez dalszych ograniczeń usługi 5G w paśmie 3,45-3,65 GHz, będzie ona stwarzać zagrożenie dla radiowysokościomierzy, które działają w paśmie 4,2-4,4 GHz.
Wysokościomierze radiowe informują pilotów, gdzie znajdują się ich samoloty względem Ziemi. Jeśli urządzenia nie działają prawidłowo, samolot może rozbić się podczas lądowania lub wlecieć w obiekty napotkane na swojej drodze takie jak góry, wzgórza czy wysokie drzewa.
Kanadyjskie ograniczenia obejmują strefy wykluczenia wokół 26 portów lotniczych, na których nie będą mogły działać zewnętrzne stacje bazowe 5G. Ponadto ISED wymaga, aby anteny 5G były nachylone w dół, a nie poziomo lub w górę. Ograniczenia mają obowiązywać do momentu, aż krajowe i międzynarodowe badania nie ustalą ostatecznego zakresu problemu.
Piloci boją się sieci 5G
Choć użytkownicy wielu sieci na całym świecie bardzo wyczekują upowszechnienia się technologii 5G, istnieją firmy, które celowo opóźniają rozwój swojej infrastruktury. Powodem mają być piloci samolotów.
Federalna Administracja Lotnictwa (FAA), czyli amerykański organ nadzoru lotniczego, ma obawiać się zakłóceń w kokpitach samolotów. Dla amerykańskich klientów sieci AT&T i Verizon oznacza to, że jeszcze będą musieli poczekać na 5G w swoich okolicach.
Dalszy rozwój infrastruktury 5G może mieć druzgocący wpływ na samoloty. Technologia 5G ma bowiem powodować zakłócenia w kokpitach maszyn. To zaś może skutkować błędnym odczytem i doprowadzić do wypadków. Mając to na uwadze, sieci AT&T i Verizon opóźnią stawianie kolejnych masztów.