Komunikat mBanku. Uważaj, gdy dzwoni telefon

mBank ostrzega klientów przed oszustami
mBank ostrzega klientów przed oszustami
Źródło zdjęć: © Shutterstock
Oskar Ziomek

30.07.2024 10:58

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

mBank apeluje do klientów, by uważali na połączenia telefoniczne. Jak podaje, oszuści często podszywają się pod pracowników banku, aby wyłudzić dane i pieniądze. Najczęściej wspominają, że konto klienta "jest zagrożone" i konieczne jest podjęcie różnych działań, by zabezpieczyć na nim środki.

Klienci mBanku muszą uważać na połączenia telefoniczne od potencjalnych oszustów. mBank ostrzega w komunikacie o znanym schemacie "na pracownika banku", w przypadku którego atak zaczyna się od telefonu od oszusta, który próbuje wywołać strach i wrażenie, że konieczne jest szybkie działanie na koncie w banku. Taki atak może być połączony ze spoofingiem telefonicznym - wówczas na ekranie widać autentyczny numer infolinii bankowej lub oddziału, który ofiara może mieć zapisany w książce telefonicznej w smartfonie, co dodatkowo zwiększa wrażenie autentyczności połączenia.

mBank sugeruje, że atak można co do zasady łatwo rozpoznać, bo najczęściej każdy przypadek łączą wspólne elementy. Dzwoniący starają się bowiem zawsze wywołać wrażenie strachu i presji czasu, zachęcić do instalacji dodatkowej aplikacji, która miałaby rzekomo pomóc w rozwiązaniu problemu (najczęściej to oprogramowanie do zdalnej obsługi komputera) czy proszą o podanie kodu Blik lub wykonanie przelewu na wskazany rachunek bankowy. Wszystkie takie prośby powinny utwierdzać klienta w przekonaniu, że jest to próba wyłudzenia pieniędzy.

Zasady bezpieczeństwa mBanku

Jak podaje mBank, aby zachować bezpieczeństwo należy przede wszystkim:

  • nigdy nie zlecać na życzenie osoby trzeciej żadnych przelewów, ani nie podawać kodów Blik na prośbę kogoś, kto podaje się za pracownika banku,
  • nie instalować aplikacji na prośbę "konsultanta" - najczęściej są to programy do zdalnego kontrolowania komputera lub smartfonu, które pomagają oszustom wykradać poufne dane,
  • nie podawać nikomu poufnych danych, w tym numerów karty płatniczej oraz loginu i hasła do bankowości, niezależnie od pretekstu,
  • w przypadku wątpliwości co do autentyczności rozmówcy, rozłączyć się i samodzielnie skontaktować z bankiem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Bankowcy dodają, że każda autentyczna rozmowa z pracownikiem mBanku jest równoznaczna z wysłaniem powiadomienia w aplikacji mobilnej mBanku, dzięki któremu można potwierdzić tożsamość osoby po drugiej stronie telefonu. W przypadku braku takiego powiadomienia, można mieć pewność, że rozmowa jest próbą wyłudzenia. Warto pamiętać, że oszuści mogą również podrabiać SMS-y, upodabniając je do powiadomień z aplikacji, ale samych powiadomień nie są w stanie wywołać.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (41)
Zobacz także