Komunikat mBanku. Uważaj, gdy dzwoni telefon
mBank apeluje do klientów, by uważali na połączenia telefoniczne. Jak podaje, oszuści często podszywają się pod pracowników banku, aby wyłudzić dane i pieniądze. Najczęściej wspominają, że konto klienta "jest zagrożone" i konieczne jest podjęcie różnych działań, by zabezpieczyć na nim środki.
30.07.2024 10:58
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Klienci mBanku muszą uważać na połączenia telefoniczne od potencjalnych oszustów. mBank ostrzega w komunikacie o znanym schemacie "na pracownika banku", w przypadku którego atak zaczyna się od telefonu od oszusta, który próbuje wywołać strach i wrażenie, że konieczne jest szybkie działanie na koncie w banku. Taki atak może być połączony ze spoofingiem telefonicznym - wówczas na ekranie widać autentyczny numer infolinii bankowej lub oddziału, który ofiara może mieć zapisany w książce telefonicznej w smartfonie, co dodatkowo zwiększa wrażenie autentyczności połączenia.
mBank sugeruje, że atak można co do zasady łatwo rozpoznać, bo najczęściej każdy przypadek łączą wspólne elementy. Dzwoniący starają się bowiem zawsze wywołać wrażenie strachu i presji czasu, zachęcić do instalacji dodatkowej aplikacji, która miałaby rzekomo pomóc w rozwiązaniu problemu (najczęściej to oprogramowanie do zdalnej obsługi komputera) czy proszą o podanie kodu Blik lub wykonanie przelewu na wskazany rachunek bankowy. Wszystkie takie prośby powinny utwierdzać klienta w przekonaniu, że jest to próba wyłudzenia pieniędzy.
Zasady bezpieczeństwa mBanku
Jak podaje mBank, aby zachować bezpieczeństwo należy przede wszystkim:
- nigdy nie zlecać na życzenie osoby trzeciej żadnych przelewów, ani nie podawać kodów Blik na prośbę kogoś, kto podaje się za pracownika banku,
- nie instalować aplikacji na prośbę "konsultanta" - najczęściej są to programy do zdalnego kontrolowania komputera lub smartfonu, które pomagają oszustom wykradać poufne dane,
- nie podawać nikomu poufnych danych, w tym numerów karty płatniczej oraz loginu i hasła do bankowości, niezależnie od pretekstu,
- w przypadku wątpliwości co do autentyczności rozmówcy, rozłączyć się i samodzielnie skontaktować z bankiem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Bankowcy dodają, że każda autentyczna rozmowa z pracownikiem mBanku jest równoznaczna z wysłaniem powiadomienia w aplikacji mobilnej mBanku, dzięki któremu można potwierdzić tożsamość osoby po drugiej stronie telefonu. W przypadku braku takiego powiadomienia, można mieć pewność, że rozmowa jest próbą wyłudzenia. Warto pamiętać, że oszuści mogą również podrabiać SMS-y, upodabniając je do powiadomień z aplikacji, ale samych powiadomień nie są w stanie wywołać.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl