Konkurs na Facebooku? Oszuści już sprawdzają listę uczestników
Konkursy w mediach społecznościowych pozwalają na wypromowanie firmy wśród społeczności. "Polubienie i udostępnienie" jako warunek wzięcia udziału w różnego rodzaju loteriach to standard. Problem pojawia się wówczas, gdy do uczestników odzywa się oszust.
23.05.2024 18:35
W mediach społecznościowych nie brakuje oszustw. Niektóre są jednak wyjątkowo oryginalne. Przykładem tego rodzaju praktyki jest konkurs zorganizowany przez Kwiaciarnię Kolorowo z Głogowa na Dolnym Śląsku. Standardowy konkurs wykorzystali cyberprzestępcy.
Kwiaciarnia Kolorowo zorganizowała prosty konkurs, w którym nagrodą dla uczestników miał być wielki bukiet róż. Warunki wzięcia udziału w zabawie były standardowe dla tego rodzaju postów. Konieczne było m.in. zostawienie komentarza. Ten fakt zdecydowali się wykorzystać oszuści.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Bukiet róż, a na koncie zero
Uczestnicy konkursu otrzymali niebawem wiadomości od "Kwiaciarni Kolorowo" z informacją o wygranej. Wystarczy otworzyć przesłany w wiadomości link i postępować zgodnie z instrukcjami. Te jednak powinny wzbudzić podejrzenia.
Rzekoma kwiaciarnia prosi m.in. o numer karty kredytowej, który ma pozwolić na weryfikację uczestnika. Co ważne, na potwierdzenie wygranej uczestnik miał tylko 30 minut, po tym czasie nagroda miała trafić do kogo innego. Osoby, które na bieżąco śledzą poczynania cyberprzestępców, na pewno poznają schemat działania.
Okazało się, że oszuści utworzyli fałszywy profil, który do złudzenia przypominał autentyczny profil kwiaciarni, która organizowała konkurs. Do uczestników wysłane zostały wiadomości, w których nałożono na nich presję czasu. Wpisanie danych karty płatniczej to oczywiście przepis na katastrofę – cyberprzestępcy w ten sposób mogą opłacić płatną subskrypcję z naszych środków lub co gorsza – wyczyścić nasze konto.
Przed tego rodzaju oszustwem da się łatwo uchronić. Wystarczy sprawdzić nadawcę wiadomości. Na oficjalnym profilu organizatora konkursu pojawiło się ostrzeżenie przed oszustami, którzy starają się wyłudzić dane od uczestników zabawy. Zachowajmy czujność podczas korzystania z mediów społecznościowych.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl