mBank ostrzega. Oszustwo na BLIK-a wciąż popularne. Ważny komunikat dla klientów
mBank za pośrednictwem swojej strony internetowej ostrzegł klientów przed nową falą oszustw. Nieuczciwe praktyki polegające na podszywaniu się pod znajomych lub pracowników banku wciąż są bardzo popularne. Niektóre z działań są wręcz nie do namierzenia na policję.
21.04.2020 | aktual.: 21.04.2020 15:30
- Uważaj! Oszuści podszywają się pod znajomych i pracowników banku - rozpoczyna swój komunikat mBank. Na stronie możemy przeczytać o dwóch najpopularniejszych sposobach, dzięki którym przestępcy wzbogacają się kosztem naiwności, strachu, a także dobrego serca klientów placówki.
Oszustwo "na BLIK-a"
Pierwszy z opisywanych sposobów dotyczy nagłaśnianego w ostatnich miesiącach oszustwa na BLIK-a. Przestępcy przejmują konta naszych znajomych w popularnych portalach społecznościowych (np. na Facebooku) i w wiadomościach prywatnych proszą nas o pilną pożyczkę. Najczęściej próbują wyłudzić pieniądze pod pretekstem opłaty zaległych rachunków. Jeżeli nie zweryfikujemy, czy dana osoba faktycznie jest tą, za którą się podaje, możemy przekazać kod BLIK oszustowi, który w kilka sekund wypłaci środki z bankomatu. Taka metoda jest praktycznie niemożliwa do namierzenia przez policję.
Kody BLIK są tylko i wyłącznie do Twojego użytku. Nie można ich przekazywać osobom trzecim. Zawsze telefonicznie potwierdź, czy osoba, z którą rozmawiasz przez komunikator, rzeczywiście potrzebuje pomocy - przestrzega bank w komunikacie.
Metoda na "pracownika banku"
Drugi przedstawiony scenariusz dotyczy oszustów podszywających się pod pracowników banku. Osoby, które się do nas dodzwoniły, chcą poinformować, że właśnie zablokowały przelew wychodzący z naszego rachunku do nieznanej nam osoby. Następnie proszą o zainstalowanie aplikacji, dzięki której środki nie znikną z naszego konta. Link do instalacji wysyłają SMS-em - jeżeli w niego klikniemy, oddamy dane do naszego konta.
- Pracownik banku nigdy nie będzie Cię prosił o zainstalowanie aplikacji wysłanej SMS-em, nie będzie się też pytał o login i hasło do logowania do serwisu bankowości internetowej. Dzwoniąc na mLinię zawsze możesz potwierdzić tożsamość pracownika banku. Jeżeli masz wątpliwości - zadzwoń do nas - kończy komunikat mBank.