mBank ostrzega: "Uważaj na oszustów"
Instytucja mBank ostrzega klientów przed oszustami podającymi się za pracowników banku lub doradców inwestycyjnych ds. kryptowalut. Przestępcy mają dzwonić pod pretekstem weryfikacji fałszywej transakcji czy pomocy nam w inwestowaniu w kryptowaluty.
03.02.2022 | aktual.: 03.02.2022 17:57
Jak podaje w swojej informacji mBank, przestępcy mogą starać się nakłonić nas do zainwestowania pieniędzy. Oszuści mamią swoje przyszłe ofiary obiecując wysokie i szybkie zyski bez ryzyka.
Sposób działania oszustów
Zdając sobie sprawę z rosnącej popularności kryptowalut, przestępcy proponują swoim niedoszłym ofiarom pomoc przy inwestowaniu. Z tego powodu mBank zaleca zachowanie wysokiej ostrożności przed podjęciem decyzji o przeznaczeniu pieniędzy na cel inwestycyjny.
Co więcej, powinniśmy również zachowaj ostrożność przed oszustami podających się za pracowników różnych banków lub instytucji (np. KNF, Policja, BIK). Przestępcy coraz częściej podają się za osoby zaufania publicznego licząc, że w ten sposób oszukają naszą czujność. Mogą mówić, że doszło do kradzieży naszych danych, pieniędzy z konta lub tożsamości. Niewykluczone, że przed takim telefonem otrzymamy najpierw fałszywego smsa np. z numeru 2279, pochodzącego rzekomo z mBanku.
Co dokładnie mogą robić oszuści?
Wiedząc, w jaki sposób dokładnie działają przestępcy, łatwiej się przed nimi chronić. Z tego powodu mBank przygotował listę typowych zachowań oszustów, na które powinniśmy zwrócić uwagę:
- aby oszukać naszą czujność, przestępcy często przypominają, aby pod żadnym pozorem nie podawać swoich danych wrażliwych przez telefon
- przekonują do pilnej instalacji aplikacji bezpieczeństwa, która w rzeczywistości jest oprogramowaniem dającym oszustowi zdalny dostęp do komputera
- namawiają swoje ofiary do zrobienia przelewu np. na specjalne konto bezpieczeństwa, które w rzeczywistości należy do przestępców
- próbują wyłudzić kody BLIK pod pretekstem specjalnej autoryzacji.
Pamiętajmy, że jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do intencji osoby dzwoniącej, możemy przerwać rozmowę i skontaktować się z naszym bankiem poprzez infolinię. Dzięki temu zyskujemy pewność, że faktycznie rozmawiamy z prawdziwym pracownikiem banku, który może rozwiać wszystkie nasze wątpliwości.
Co zrobić, jeśli ulegliśmy oszustom?
Jeżeli, pomimo starań, padliśmy ofiarą oszustwa, koniecznie musimy poinformować o tym nasz bank. Jeżeli jesteśmy klientami mBanku, możemy skontaktuj się z mLinią pod numerem 42 6 300 800.