Microsoft Excel: jak zablokować wiersz?
Zablokowanie wiersza w Excelu może pomóc w przeglądaniu długich arkuszy. To jedna z podstawowych funkcji programu, którą warto poznać, aby później stosować w codziennym użytkowaniu Excela.
Microsoft Excel to arkusz kalkulacyjny, który znajdziemy w pakiecie biurowym Microsoft Office. To praktyczne narzędzie, w którym przygotujemy zestawienia i inne arkusze. Warto poznać podstawy tego popularnego narzędzia, a jedną z nich jest blokowanie wiersza, które może przydać się podczas codziennej pracy.
Microsoft Excel: jak zablokować wiersz?
Po uruchomieniu Excela, na górnej belce, odnajdujemy sekcję Widok. W kolejnym kroku na wstążce odnajdujemy przycisk Zablokuj okienka.
Teraz zaznaczamy wiersz poniżej tego, na którym ma być ustawiona blokada. W przykładzie będzie to wiersz 13. Następnie z menu Zablokuj okienka wybieramy pierwszą pozycję Zablokuj okienka.
Od tego momentu nasz arkusz w Excelu będzie zablokowany na wierszu 13. W efekcie możemy więc przewijać arkusz w dół, a wiersze do 13 włącznie będą zablokowane. Pozostałe podczas przewijania będą sukcesywnie ukrywane.
Tak wygląda blokowanie dowolnego wiersza. Znacznie częściej będziemy korzystać z funkcji blokowania górnego wiersza. W Excelu taką opcję również znajdziemy w menu Zablokuj okienka.
To podstawowa funkcja w arkuszu kalkulacyjnym, którą warto poznać i stosować w codziennej pracy. Inną, równie podstawową, wartą poznania czynnością w arkuszu, jest blokowanie kolumn.
Krzysztof Fiedor, dziennikarz dobreprogramy.pl