Moje centrum reklam. Sprawdź, co wie o tobie Google
Google przypomina o istnieniu Mojego centrum reklam, w którym można kontrolować, jakie treści reklamowe wyświetlają się podczas przeglądania sieci. Wystarczy zalogować się na swoje konto Google i wskazać preferencje, w tym w razie potrzeby całkowicie wyłączyć personalizowanie treści.
Co ciekawe jednak, personalizowane reklamy co do zasady są lepiej odbierane przez użytkowników. Znakomita większość osób woli bowiem widzieć w sieci dodatkowe treści, które w jakiś sposób odpowiadają ich zainteresowaniom. Google zwraca jednak uwagę, że okolice lutego to najczęściej moment weryfikacji postanowień noworocznych i w przypadku osób, które zrezygnowały ze swoich założeń, reklamy mogą się stać dodatkowym utrudnieniem.
Przez ostatnie tygodnie mechanizm zdążył się bowiem nauczyć tematyki, która interesuje daną osobę, a przez to dalej poleca konkretne treści. Użytkownik, który wie, że nie będzie już kontynuował zainteresowania danym zagadnieniem, może czuć większe wyrzuty sumienia, że nie udało mu się zrealizować swojego celu. Tutaj z pomocą przychodzi Moje centrum reklam, które każdy zalogowany użytkownik konta Google powinien znać - można stąd zarządzać ustawieniami reklam w sieci.
Narzędzie jest osiągalne zarówno z komputera, jak i telefonu, po włączeniu "Zarządzania kontem Google" wśród opcji widocznych po kliknięciu awatara w prawym rogu np. w Gmailu, Mapach czy każdej innej usłudze Google'a. Moje centrum reklam to proste narzędzie, w którym użytkownika w praktyce powinna zainteresować głównie zakładka "Dostosuj reklamy".
Można tu poruszać się pomiędzy tematami, markami oraz kategoriami wrażliwymi. W ten sposób można ograniczyć widoczność reklam związanych z portalami randkowymi, macierzyństwem czy odchudzaniem. Podobnie można skontrolować marki oraz tematy - tutaj dodatkowo precyzując te, które nie zostały rozpoznane przez algorytm lub usuwając część, która została do danego użytkownika przypisana niesłusznie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dodatkową ciekawostką jest zakładka "Zarządzaj prywatnością", skąd można skontrolować ustawienia śledzenia aktywności w Mapach, serwisie YouTube i aplikacjach Google, a także odczytać, jakie wiadomości Google wie o danym użytkowniku (je również można skorygować). Oprogramowanie pokazuje m.in. wiek, płeć, wykorzystywane języki, główne zainteresowania czy stan związku.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl