Musisz znać ten kod. Jest ważny dla każdego posiadacza smartfonu
Według oficjalnych informacji trzech na czterech Polaków korzysta ze smartfona. Znajdujesz się pewnie wśród nich, a jeśli tak, to koniecznie musisz znać ten kod. Dzięki niemu możesz szybko upewnić się, że twoje połączenia lub wiadomości nie są przekierowywane, czyli – krótko mówiąc – nie jesteś na podsłuchu.
Cyberprzestępcy znają wiele sposobów na to, by wykradać dane z naszych smartfonów. Urządzenia te są nieustannie narażone na ataki. Jeden ze sposobów polega na przekierowywaniu wiadomości i połączeń na inny telefon. Na szczęście łatwo można sprawdzić, czy padliśmy tego ofiarą.
Jak sprawdzić czy telefon jest na podsłuchu?
Aby sprawdzić, czy wiadomości i połączenia są podsłuchiwane, wystarczy wpisać kod *#21# i kliknąć zieloną słuchawkę. Po chwili otrzymamy komunikat, w którym wyszczególnione zostaną dane źródła transmisji danych (na przykład połączenia głosowe, połączenia wideo, SMS-y) i jeśli przy każdym z tych punktów przeczytamy "nieprzekierowane" (na Androidzie) lub "wyłączone" (na iOS), to znak, że nikt nas w ten sposób nie podsłuchuje.
Przy wszystkich lub wybranych punktach zamiast opisu "nieprzekierowane" lub "wyłączone" może jednak pojawić się jakiś numer telefonu. Oznacza to, że na ten telefon właśnie przekierowywane są nasze połączenia lub wiadomości. Nie popadaj jednak od razu w panikę – upewnij się, czy nie jest to po prostu numer poczty głosowej. Jeśli masz jakieś wątpliwości, zawsze możesz skontaktować się z działem obsługi klienta u swojego operatora.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sprawdź, czy jesteś podsłuchiwany. Ale to nie wszystko
To, że połączenia czy wiadomości nie są przekazywane dalej, nie oznacza jeszcze oczywiście, że jesteśmy w pełni bezpieczni. Na naszym smartfonie wciąż może znajdować się taka lub inna aplikacja zawierająca złośliwy kod. Niemniej jednak pozwala to przynajmniej wyeliminować jedno potencjalne źródło zagrożenia.
W jaki zaś sposób uniknąć tego typu zagrożenia? Kluczowa w tym wszystkim jest rozwaga. Infekcja zwykle odbywa się w taki sposób, że ofiara otrzymuje telefon od osoby podszywającej się pod konsultanta firmy telekomunikacyjnej lub banku. Informuje, że istnieje duże zagrożenie i konieczne jest podjęcie natychmiastowych działań. Polegać mają one na instalacji pewnego oprogramowania. Aplikacja ta prosi o dostęp do rozmaitych danych i możliwości przekierowywania połączeń. Ciąg dalszy jest już chyba jasny.
Wojciech Kulik, dziennikarz dobreprogramy.pl