Nie odbieraj telefonu takimi słowami. Oszuści mogą je wykorzystać
Jak rozpoczynać rozmowę telefoniczną? Choć dobór konkretnych słów wydaje się mało istotny, może uchronić nas przed problemami. To zarazem sposób na utrudnienie życia telefonicznym oszustom.
16.06.2022 | aktual.: 02.05.2023 08:02
Oto #TopWP. Przypominamy najlepsze materiały ostatnich miesięcy.
Jeśli rozpoczynając rozmowę telefoniczną użyjemy niewłaściwych słów, mogą one zostać wykorzystane – bez naszej wiedzy i zgody – przeciwko nam. Chodzi o "tak, słucham", czyli słowa, które wiele osób wypowiada automatycznie, odbierając połączenie.
Na zagrożenie, związane z takim początkiem rozmowy zwrócił uwagę jeden z Czytelników dobreprogramy.pl. W jego przypadku po słowach "tak, słucham" osoba po drugiej stronie odpowiedziała "dziękuję, w takim razie z mojej strony to już wszystko. Jutro wyślemy fakturę."
Niemal każdy z nas otrzymuje wiele połączeń z różnymi ofertami, często od nieznanych numerów. "Tak, słucham" wypowiedziane na początku rozmowy sprawiają, że ewentualny oszust już na wstępie dostaje upragnione słowo – "tak".
Fałszywe potwierdzenie
Dzięki temu jest w stanie łatwo spreparować rozmowę, tworząc nagranie, z którego – za sprawą wyciętego z kontekstu potwierdzenia – może wynikać nasza zgoda na zakup różnego rodzaju produktów czy usług, a tym samym potwierdzenie zawarcia umowy na odległość.
Nieuczciwe firmy mogą to wykorzystywać, tworząc potwierdzenia naszych rzekomych zgód. Dochodzenie swoich praw, choć możliwe, wymaga w takiej sytuacji z naszej strony starań i może pochłonąć wiele czasu.
Choć teoretycznie mamy 14 dni na rozwiązanie umowy zawartej w taki sposób, lepiej unikać problemu. Z tego powodu lepszym, bezpieczniejszym rozwiązaniem jest wyrobienie nawyku odbierania połączeń innymi słowami, jak choćby "słucham" czy "halo".
Łukasz Michalik, dziennikarz dobreprogramy.pl