Nowa funkcja w mObywatelu. Zwiększy poziom bezpieczeństwa

mObywatel
mObywatel
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

25.07.2024 12:21

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

mObywatel niebawem ma otrzymać nową funkcję. Jak zapewnia wiceminister cyfryzacji, możemy się jej spodziewać jeszcze w sierpniu. Pomoże ona walczyć z zagrożeniami w cyberprzestrzeni.

W sierpniu aplikacja mObywatel zyska nową usługę. Pierwszy raz została ona zapowiedziana w czerwcu 2024 r. przez ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego. Mowa o funkcji "Bezpieczni w sieci", która będzie finansowana w ramach tzw. Cybertarczy.

Jak podaje redakcja serwisu cyberdefence24.pl, do tematu odniósł się wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski. Podkreślił on, że nowa funkcjonalność ma być dostępna jeszcze w sierpniu, co pomoże nam poczuć się bezpieczniej. Jej założeniem jest ułatwienie zgłaszania niebezpiecznych incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

- Dzięki nowej funkcji będziemy mieli możliwość zgłaszania różnych incydentów w jednym miejscu, w mObywatelu – przekazał w rozmowie z CyberDefence24.pl.

Usługa "Bezpieczni w sieci" ma pozwolić na zgłoszenie phishingu SMS-owego i mailowego, czyli jednych z najbardziej powszechnych rodzajów oszustw. Zgłoszenia będzie można dokonać bezpośrednio z poziomu aplikacji mObywatel i będą one przekazane do CSIRT NASK lub innych CSIRT-ów.

Cyberbezpieczeństwo w mObywatelu

Dariusz Standerski zapowiedział też kolejną nowość w aplikacji mObywatel. Niebawem ma pojawić się w niej baza wiedzy na temat cyberzagrożeń. Dowiemy się, jakie zagrożenia mogą nas spotkać oraz jak na nie prawidłowo reagować.

Przypominamy, że obecnie próby phishingu można zgłaszać przez stronę incydent.cert.pl lub przekazując wiadomość SMS na numer 8080.

Jak rozpoznać phishing?

Phishing to jedna z najpopularniejszych i najgroźniejszych metod stosowanych przez cyberprzestępców. Oszuści podszywają się pod zaufane instytucje, takie jak banki, portale społecznościowe czy serwisy zakupowe, a ich celem jest wyłudzenie poufnych danych, takich jak numery kart kredytowych, hasła czy dane osobowe. Jednym z pierwszych sygnałów, że możemy mieć do czynienia z phishingiem, jest nietypowy nadawca wiadomości. Jeśli e-mail lub SMS pochodzi od nieznanego źródła bądź zawiera drobne, trudno zauważalne zmiany w adresie nadawcy (np. zamiana liter), należy zachować ostrożność.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (58)
Zobacz także