Nowość w mObywatelu. Działa od 25 lutego, ale nie u każdego
Do aplikacji mObywatel trafiła kolejna usługa - "Podpisz dokument". Użytkownicy mogą korzystać z niej od 25 lutego i wykorzystywać do tytułowego podpisywania elektronicznych dokumentów PDF, jednak jest pewien warunek - trzeba posiadać właściwy dowód osobisty.
Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło wprowadzenie do mObywatela nowej usługi nazwanej Podpisz dokument. To opcja przeznaczona dla osób chcących złożyć elektroniczny podpis na dokumencie PDF. Aby skorzystać z tej opcji, konieczne jest jednak spełnienie kilku warunków, w tym posiadanie dowodu osobistego z warstwą elektroniczną, aktywnego certyfikatu podpisu osobistego i aktywny "PIN2", czyli 6-cyfrowy PIN.
Innymi słowy niezbędne jest posiadanie aktywnego i działającego e-dowodu osobistego. Podpisywanie dokumentu PDF za pośrednictwem aplikacji mObywatel wymaga także smartfonu z łącznością NFC. Po zbliżeniu dowodu odczytywane są bowiem dane z jego warstwy elektronicznej i dalej wykorzystywane w aplikacji. Działa to na dokładnie takiej samej zasadzie, jak w przypadku aplikacji eDO App.
Aby skorzystać z podpisywania dokumentu PDF za pośrednictwem mObywatela, po zaktualizowaniu aplikacji do najnowszej wersji, gdzie pojawia się ta funkcja, użytkownik musi włączyć moduł Podpisz dokument i postępować według instrukcji na ekranie. Konieczne będzie dodanie dokument do podpisu, wpisanie numeru CAN e-dowodu, podanie 6-cyfrowego PIN-u i zbliżenie dowodu do smartfonu z NFC. Na koniec dokument można ręcznie otworzyć lub zapisać (w Androidzie, bo iOS zapisze go automatycznie).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji, podpisany za pośrednictwem mObywatela dokument PDF jest równoważny z dokumentem z podpisem własnoręcznym na papierze, gdy chodzi o kontakt z administracją publiczną. W efekcie można w ten sposób podpisać wiążący wniosek, oświadczenie czy inny PDF przekazywany potem do instytucji państwowej. Dodaje, że w przypadku innych podmiotów (w tym firm prywatnych czy organizacji niepublicznych), konieczne jest wpierw ustalenie, czy obydwie strony akceptują taki rodzaj podpisu elektronicznego.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl