Numer 8080. Zapisz w książce telefonicznej
Numer 8080 powinien trafić do książki telefonicznej każdego współczesnego smartfonu. Jeśli otrzymujesz podejrzane SMS-y z linkami dotyczące przesyłek czy nieuregulowanych rachunków, numer 8080 to sposób, by zgłosić wiadomości do analizy bezpieczeństwa przez zespół badaczy CERT Polska.
Numer 8080 został uruchomiony przez CERT Polska, by użytkownicy mogli zgłaszać do sprawdzenia SMS-y, które wydają się podejrzane. Docelowo w ten sposób tworzona jest lista schematów, co w przyszłości pomoże operatorom blokować podejrzane SMS-y na wcześniejszych etapach, by chronić kolejnych użytkowników sieci. Przede wszystkim chodzi tutaj o analizę linków zawartych w SMS-ach, które często prowadzą do fałszywych stron internetowych czy spreparowanych portali płatności online.
Jak podsumowywał CERT Polska pod koniec ubiegłego roku, dzięki temu zebrano już ponad 350 tys. SMS-ów od Polaków. Wcześniej jednak używano w tym celu innego numeru – 799448084. Numer 8080 warto dodać do książki kontaktowej w telefonie, aby móc szybko przesłać podejrzane SMS-y do sprawdzenia. CERT Polska podkreśla, że konieczne jest tu przekazywanie treści 1:1, zachowując ich oryginalną formę.
Najprostszym sposobem na wysłanie takiej wiadomości jest skorzystanie z funkcji "przekaż" dostępnej w smartfonach. Pozwala to na łatwe wybranie numeru 8080 z listy kontaktów, bez konieczności ręcznego wprowadzania. "Zalecamy dołączenie pełnej treści otrzymanego SMS-a, łącznie z nazwą lub numerem nadawcy" – podkreśla CERT Polska. CERT Polska umożliwia również zgłaszanie innych typów incydentów, takich jak złośliwe strony internetowe, szkodliwe oprogramowanie czy luki bezpieczeństwa w aplikacjach. W tym celu należy odwiedzić stronę CERT Polska i skorzystać z formularzy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Uważaj na podejrzane SMS-y
Fałszywe SMS-y z linkami są jednym z najbardziej popularnych narzędzi stosowanych przez oszustów internetowych. Oto typowe cechy, po których można poznać wiadomość będącą elementem oszustwa:
- skrócone linki – oszuści często używają skróconych łączy, aby w praktyce zamaskować prawdziwy adres URL, który prowadzi do fałszywej strony,
- wzbudzanie poczucia upływającego czasu – wiadomości często zawierają sformułowania, które mają zachęcić do szybkiego działania, np. "zaktualizuj dane w ciągu 12 godzin", "Twoje konto zostanie zablokowane",
- nieznane numery nadawców – Wiadomości mogą pochodzić z nieznanych numerów telefonów, często zagranicznych lub wygenerowanych losowo.
- podszywanie się pod znane firmy – SMS-y wyglądają, jakby pochodziły od banków, firm kurierskich czy urzędów,
- prośby o podanie danych osobowych – oszuści próbują wyłudzić wrażliwe dane, takie jak numer karty płatniczej, login i hasło do bankowości internetowej albo dane teleadresowe, np. pod pretekstem aktualizacji adresu dostawy paczki.