Orange zwróci klientom pieniądze. Można dostać 49 złotych lub więcej
UOKiK podjął decyzję, w wyniku której Orange Polska musi zwrócić niektórym klientom niesłusznie pobrane opłaty za diagnozę reklamowanych urządzeń. Osoby, które zostały zmuszone do zapłaty, mogą wnioskować o zwrot - dostaną 49 złotych lub wielokrotność, jeśli opłata została pobrana kilka razy.
21.09.2023 | aktual.: 22.09.2023 18:05
UOKiK zakwestionował praktyki Orange Polska w dwóch kwestiach. Pierwsza z nich dotyczyła pobierania opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile. Opłaty te były naliczane nawet w sytuacji, gdy konsument korzystał z oferty, która obejmowała darmowe rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych w ramach posiadanego pakietu. Co więcej, opłaty były naliczane nie tylko za czas faktycznego połączenia z konsultantem, ale również za czas oczekiwania na takie połączenie.
Takie działania Orange Polska mogły być niezgodne z ustawą o prawach konsumenta. Przepis ten jasno wskazuje, że opłata za połączenie z numerem wskazanym przez przedsiębiorcę do kontaktu w sprawie zawartej umowy, nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne, zgodnie z taryfą, z której korzysta konsument. Jeżeli konsument posiada ofertę darmowych rozmów, to za próbę skontaktowania się z usługodawcą, nie powinny być pobierane żadne opłaty.
Druga praktyka, która została zakwestionowana przez Prezesa UOKiK, dotyczyła pobierania opłat w wysokości 49 zł za diagnozę, czy doszło do zgłaszanego w reklamacji przez konsumenta uszkodzenia i która ze stron przyczyniła się do jego powstania. W wyniku tych kontrowersyjnych praktyk, Prezes UOKiK wydał decyzję, w której nałożył na Orange Polska obowiązek wykonania zobowiązania.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobowiązanie to dotyczy zwrotu kosztów za połączenia z infolinią. Dotyczy ono byłych i obecnych klientów w ofertach Orange i nju, którzy dzwonili na infolinię od 12 marca 2022 do 12 marca 2023 r., zawarli nową umowę lub zmienili jej warunki po 25 grudnia 2014 r., w czasie kontaktu z infolinią posiadali pakiet z nielimitowanymi rozmowami na telefony komórkowe, nie złożyli reklamacji w zakresie kosztów połączenia z infolinią lub otrzymali negatywną odpowiedź.
Klienci Orange mogą wybrać formę rekompensaty
Konsumenci, którym naliczono opłaty, będą mieli możliwość wyboru - mogą otrzymać zwrot kosztów, lub jednorazowo darmowy pakiet danych – 30 GB dla dzwoniących na infolinię Orange i 9 GB – dla osób, które korzystały z usług nju. Obecni klienci usług Orange i nju będą mogli skorzystać ze specjalnego formularza dostępnego przez 3 miesiące od daty jego publikacji na stronie internetowej spółki. Osoby, które nie skorzystają z formularza, również otrzymają zwrot pieniędzy. Zapłacą mniej za rachunek (w ofertach postpaid) lub dostaną doładowanie konta (prepaid).
Konsumenci, którzy nie są już klientami usług Orange i nju, również mogą otrzymać zwrot opłat, ale będą musieli w tym celu wypełnić formularz na stronie przedsiębiorcy, na co będą mieli 3 miesiące od publikacji przez spółkę informacji o decyzji.
Orange zwróci 49 złotych lub wielokrotność
Co więcej, spółka zobowiązała się do zaprzestania pobierania opłat za usługę serwisową asysty technicznej polegającej na diagnozie uszkodzenia. Zwróci również pobrane opłaty w wysokości 49 zł lub jej wielokrotności. Rekompensata będzie przysługiwała konsumentom, którzy od 7 czerwca 2022 r. do dnia zaprzestania pobierania opłaty zapłacili za diagnozę uszkodzenia.
Jeśli ponieśli ten koszt więcej niż jeden raz otrzymają wielokrotność 49 zł. Nie mieli pozytywnie rozpatrzonej reklamacji dotyczącej opłat za diagnostykę. Obecni i byli klienci Orange będący konsumentami, będą musieli w określonym terminie skontaktować się z Orange poprzez czat lub bezpłatną infolinię. Zwrot 49 zł lub wielokrotność tej kwoty otrzymają na podane przez nich konto bankowe.
Obecni klienci Orange będący konsumentami, którzy nie skontaktują się ze spółką we wskazanym terminie, również otrzymają rekompensatę. Spółka pomniejszy ich płatności o 49 zł lub wielokrotność tej kwoty.