Oszuści coraz bardziej podstępni. Bank Pekao apeluje

Nowy Rok nie oznacza końca działalności oszustów. Jest wręcz przeciwnie. Bank Pekao przygotował kampanię #CYBERczujni, w której zwraca uwagę na popularne niebezpieczeństwa kryjące się w sieci.

Banki przestrzegają klientów przed popularnymi metodami oszustwa
Banki przestrzegają klientów przed popularnymi metodami oszustwa
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Paweł Maziarz

Oszustwa internetowe to szerokie pojęcie, które opisuje szereg technik mających na celu wyłudzenie danych lub pieniędzy. Ostatnio przestępcy są coraz bardziej podstępni. Pisaliśmy o popularnych oszustwach w serwisie OLX, ale ostatnio policja zaczęła też przestrzegać przed atrakcyjnymi ofertami na mieszkania.

Z podobnymi przypadkami walczą także banki. Duże marki ostrzegają swoich klientów przed popularnymi metodami oszustwa. Niedawno z podobną kampanią ruszył także Bank Pekao S.A.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Bank Pekao ostrzega klientów

Bank Pekao przygotował kampanię #CYBERczujni, w której zwraca uwagę na najpopularniejsze niebezpieczeństwa kryjące się w sieci.

Nowa kampania ma zwrócić uwagę klientów na różne metody oszustwa. Popularne przestępstwa opisano w humorystyczny sposób, ale przy okazji wyjaśniono na czym polegają i jak można się przed nimi chronić. To dobry sposób na zaznajomienie z tematem mniej doświadczonych osób.

Bank opisuje takie techniki, jak: fraud, phishing, scam, vishing, malware, ale też problemy związane z fałszywymi inwestycjami, oszustwami na policjanta, fałszywymi sklepami internetowymi, fikcyjnymi aukcjami i ogłoszeniami na portalach sprzedażowych. Wszystkie metody regularnie są wykorzystywane przez przestepców.

Jak bronić się przed oszustwami?

Bank przy okazji opublikował Dekalog Cyberczujnych, który opisuje najważniejsze środki bezpieczeństwa pozwalające uchronić się przez zagrożeniami w Internecie. Rozwiązania są uniwersalne i mogą być stosowane także przez klientów innych banków.

  • Zachowaj czujność – bądź podejrzliwy i ostrożny.
  • Nie ulegaj presji. Nie daj się skusić pozornie atrakcyjnymi ofertami. Nie działaj pod wpływem emocji.
  • Nigdy nie udostępniaj osobom trzecim swoich wrażliwych danych takich jak loginy, hasła, dane osobowe czy PIN do karty bankowej, telefonu czy aplikacji.
  • Absolutnie nie klikaj w podejrzane linki.
  • Pamiętaj, bank nigdy nie prosi o wykonanie przelewów testowych lub zwrot środków na rachunki innych klientów za pośrednictwem usługi Pekao24.
  • Korzystaj wyłącznie z legalnego oprogramowania, pochodzącego z pewnego źródła i podchodź ostrożnie do programów pobieranych z internetu.
  • Bezpieczne hasło powinno składać się z co najmniej ośmiu znaków, w tym wielkich i małych liter, cyfr i znaków specjalnych (np. ?, #, @, &) i nie powinno być słowem występującym w słowniku, ani hasłem używanym w innych serwisach internetowych.
  • Nie odpowiadaj na wiadomości pochodzące od niezaufanych nadawców. Szczególnie uważaj na te zawierające oferty pośrednictwa w przekazywaniu płatności drogą internetową.
  • Nie korzystaj z serwisów realizujących płatności, które wymagają ujawnienia loginu, hasła czy kodu do autoryzacji operacji. Sprawdzaj certyfikaty zabezpieczeń stron www.
  • Jeśli podejrzewasz oszustwo, powiadom bank oraz policję.

Paweł Maziarz, dziennikarz dobreprogramy

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (33)