Otwierasz stronę internetową i czekasz. Od czego zależy czas otwarcia strony internetowej?

Otwierasz stronę internetową i czekasz. Średnio trwa to około 2 sekundy. Dlaczego tak się dzieje?

Otwierasz stronę internetową i czekasz. Od czego zależy czas otwarcia strony internetowej?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

21.12.2021 11:13

Wejdźmy na dowolną stronę internetową. Po wpisaniu adresu będziemy musieli poczekać do kilku sekund, zanim strona w pełni się wyświetli. Z badań wynika, że 80 proc. tego czasu zajmuje przesłanie danych, a tylko 20 wygenerowanie jej na serwerze.

Takie liczby zadają kłam teorii zaawansowanych użytkowników, a nawet doświadczonych webmasterów, że szybkość ładowania strony zależy przede wszystkim od szybkości serwera. Oczywiście taka korelacja istnieje i optymalizacja serwera ma znaczenie, ale kolejne dane pokazują skalę zjawiska.

Ile czasu trwa wykonanie skryptu PHP na stronie postawionej na Wordpressie? 0,2 sekundy. Odejmijmy ten czas od średniej przywołanej na początku, czyli 2 sekund. Banalna matematyka pokazuje, że przesyłanie danych zajmie 1,8 sekundy.

Prędkość ładowania strony jest parametrem istotnym nie tylko dla użytkownika. Gdy nasze serwery są odpowiednio zoptymalizowane internauta nie jest w stanie wychwycić różnicy rzędu milisekund. Dla algorytmu Google'a jest to jednak bardzo ważny parametr, który ma znaczenie przy pozycjonowaniu strony w wyszukiwarce giganta.

Powstaje zatem pytanie, co zrobić by zaoszczędzić czas? Odpowiedź zawiera się w prostym skrócie: CDN.

Co to jest CDN i dlaczego jest ważny?

CDN to skrót od Content Delivery Network i oznacza rozproszoną sieć, której zadaniem jest zmniejszenie fizycznego dystansu między komputerem użytkownika, a serwerem. Te rozproszone serwery określane są mianem PoPs (od angielskiego Points of Presence) i znajdują się w wielu miejscach na świecie. W skład PoPsów wchodzą serwery buforowania lub inaczej serwery pamięci podręcznej.

Jeszcze inaczej rzecz ujmując, serwer z którego korzysta użytkownik to serwer-dostawca zasilany danymi z serwera głównego. Zawartość tego pierwszego jest buforowana, a internauta korzysta de facto z kopii danych z serwera webowego. Gdy potrzebuje danych, które nie zostały zbuforowane następuje wymiana informacji z serwerem głównym.

Sięgnijmy po przykład i wyobraźmy sobie, że użytkownik ze Stanów Zjednoczonych trafił na naszą witrynę. W przypadku, gdy korzystamy z architektury CDN nie będzie musiał łączyć się z serwerem w Polsce, ale otrzyma dane z najbliżej zlokalizowanego punktu.

Spójrzmy na poniższą mapkę, bo dobrze obrazuje problem. Dla internauty z Krakowa bliższy będzie serwer z Gdańska niż ten z Londynu.

Obraz
© materiały partnera

Fizyczna odległość zmniejsza się, a co za tym idzie skraca się czas przesyłu danych, czyli główna składowa czasu otwarcia strony. Dzięki krótszemu dystansowi różnice czasowe mogą być kilkakrotne.

Skrócenie czasu nie jest jedyną zaletą CDN. Warto wspomnieć o ważnym czynniku, który płynie z faktu, że mamy do czynienia z rozproszoną architekturą. Wpływa ona na bezpieczeństwo witryny i zmniejszoną podatność na ataki DDoS. Dlaczego tak się dzieje? Bo cyberprzestępcy biorą za cel ataku główne serwery, pomijając serwery buforujące. Te ostatnie w trakcie DDoS-u odpowiedzą na żądanie użytkowników i prześlą mu dane witryny.

Oprócz tego rozproszony charakter infrastruktury zapobiegnie jej przeciążeniu, na przykład w przypadku wzrostu ruchu. Dla sklepów internetowych będzie to cenne choćby w sytuacji wdrożenia atrakcyjnych promocji.

Zadajmy kluczowe pytanie: skąd pochodzą użytkownicy odwiedzający naszą stronę?

W przypadku CDN dane geograficzne są bardzo istotne. Jeżeli postawiliśmy witrynę na serwerze w Irlandii, a struktura ruchu wskazuje, że większość naszych odwiedzających pochodzi z Polski, o wiele większy sens ma korzystanie z infrastruktury w Polsce.

Jeżeli tworzymy witryny w języku polskim lub np. grupą docelową prowadzonego przez nas sklepu internetowego są rodacy, wówczas serwery CDN-y w Polsce będą najlogiczniejszym wyborem. W przypadku odwrotnym, gdy proponujemy internautom treści np. w języku angielskim, a struktura geograficzna odwiedzających jest różnorodna i obejmuje użytkowników z wielu krajów, nasze serwery powinny być zlokalizowane w tych krajach, z których pochodzą poszczególne udziały w ruchu.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie