Pekao apeluje do klientów. Trzeba uważać na prośby o przelew
Bank Pekao S.A. apeluje do swoich klientów, by z rozwagą podchodzili do wszelkich próśb o przelew pieniędzy, także od bliskich osób. Mogą to być bowiem próby oszustwa i wyłudzenia środków z konta. Komunikat jest oczywiście uniwersalny i w praktyce tyczy się także klientów innych banków.
01.08.2023 14:54
Pekao zwraca się do swoich klientów logujących się do bankowości internetowej, by zwracali szczególną uwagę na wszelkie prośby o przelew pieniędzy. To nawiązanie do popularnego scenariusza oszustwa, w którym atakujący podszywa się pod bliską osobę z rodziny potencjalnej ofiary i deklaruje, że potrzebuje szybko pieniędzy - zazwyczaj pod pretekstem zmiany numeru telefonu w wyniku uszkodzenia urządzenia.
Podobnych scenariuszy może być jednak więcej. Pekao przytacza także zmyślone prośby o przesłanie kodu Blik przez osobę rzekomo stojącą przy bankomacie i potrzebującą gotówki, linki do fałszywych zbiórek pieniędzy i prośby o przesłanie zdjęcia karty płatniczej, by zrealizować daną transakcję. Wszystkie te metody wykorzystują niewiedzę potencjalnych ofiar i ich łatwowierność. Warto więc zachować szczególną ostrożność i wszystkie tego typu wezwania traktować z dużym dystansem.
Bank Pekao tłumaczy, jak jego klienci powinni zachować się, podejrzewając, że mogli paść ofiarami oszustwa. Bankowcy zalecają:
- zadzwonić na infolinię (+48 519 222 222) w celu blokady karty i dostępów do bankowości elektronicznej,
- przekazać pracownikowi na infolinii wszystkie informacje dotyczące oszustwa,
- zmienić hasła logowania do serwisu internetowego Pekao24 i aplikacji PeoPay,
- złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania,
- poinformować później bank o złożeniu takiego zawiadomienia.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl