PIT już czeka na Portalu Podatkowym. Jak go poprawić i wysłać?

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, od 15 lutego 2019 roku można ściągnąć wstępnie wypełniony PIT z Portalu Podatkowego, poprawić tam swoje dane lub zatwierdzić i wysłać deklarację. Pracodawcy z pewnością wysłali wszystkie nasze deklaracje PIT-11 do urzędów skarbowych i przygotowane zostały dla nas wstępnie uzupełnione rozliczenia. Po kilku godzinach problemów system e-PIT stanął na nogi.

e-PIT już gotowy na Portalu Podatkowym. Jak go poprawić i wysłać?
e-PIT już gotowy na Portalu Podatkowym. Jak go poprawić i wysłać?

15.02.2019 | aktual.: 16.02.2019 11:08

Do strony z deklaracją podatkową można przejść z Portalu Podatkowego lub bezpośrednio pod adresem epit.podatki.gov.pl. Logowanie jest możliwe na dwa sposoby – można podać swoje dane i kwotę przychodu z jednego ze swoich formularzy PIT-11 lub skorzystać z profilu zaufanego. Profil Zaufany można założyć bez wychodzenia z domu i warto to zrobić, gdyż usprawnia wiele działań w e-administracji.

Strona logowania Portalu Podatkowego – tu wybieramy dogodną metodę logowania
Strona logowania Portalu Podatkowego – tu wybieramy dogodną metodę logowania

Podstawowe dane i OPP

Po zalogowaniu pokazana zostanie strona z podsumowaniem wstępnie przygotowanej deklaracji (w moim przypadku PIT-37). W szczegółach można sprawdzić, czy wszyscy pracodawcy przysłali już PIT-11 i na podstawie jakich formularzy przygotowane zostało rozliczenie. W razie potrzeby można poprawić swoje dane, dopisać ulgi na dzieci oraz wybrać sposób rozliczania. Nad formularzem możemy zadeklarować rozliczanie się wspólnie z małżonkiem lub jako samotny rodzic.

Obraz

Możliwość przekazania 1 proc. podatku wybranej Organizacji Pożytku Publicznego to bardzo wygodna możliwość wsparcia słusznej sprawy i warto z niej skorzystać, przygotowując deklarację podatkową za rok 2018. Na tym etapie też będzie widoczna Organizacja Pożytku Publicznego, która była wspierana 1 proc. podatku w poprzednich latach. Można ją zmienić. System e-PIT zawiera wygodną wyszukiwarkę, gdzie można wpisać nazwę wybranej organizacji, a numer KRS zostanie uzupełniony automatycznie. Można też dopisać wybrany cel szczególny.

Wybór OPP i celu szczególnego
Wybór OPP i celu szczególnego

Zmiana adresu, US i innych danych

Jeśli w ciągu ostatniego roku podatnik się przeprowadził, w systemie e-PIT może łatwo wpisać swój aktualny adres. Bardziej szczegółowe dane pokażą się po kliknięciu łącza edytuj pozostałe dane.

Podgląd danych i możliwość edycji NIP-u, adresu i US
Podgląd danych i możliwość edycji NIP-u, adresu i US

Tu można zmienić swój identyfikator płatnika (NIP lub PESEL), adres i wybrać docelowy urząd skarbowy, do którego trafi deklaracja. Ten proces także jest prosty, choć ze względu na powolne działanie Portalu Podatkowego, może zająć trochę czasu. Ministerstwo Finansów zapewniło nam możliwość wybrania wszystkich potrzebnych informacji z list. Zaczynamy od województwa, następnie, powiat, gmina, miasto, ulica i właściwy urząd skarbowy na koniec.

Formularz wyboru miejsca zamieszkania i właściwego urzędu skarbowego
Formularz wyboru miejsca zamieszkania i właściwego urzędu skarbowego

W sekcji poświęconej innym informacjom można dodać także informacje o Karcie Dużej Rodziny. Tu także można załączyć formularz PIT/D, rozliczający ulgi mieszkaniowe lub wskazać, że formularz załącza do rozliczenia małżonek.

Pozostałe informacje i miejsce na załączniki
Pozostałe informacje i miejsce na załączniki

Na koniec trzeba zapisać dane. Deklaracja jest gotowa do wysłania.

Zatwierdzenie i wysłanie deklaracji

Gdy wszystkie dane zostaną uzupełnione, deklarację można podejrzeć w postaci skróconej lub pełnej, a także wysłać do urzędu skarbowego.

By wysłać ukończoną deklarację, trzeba kliknąć „akceptuj i wyślij”
By wysłać ukończoną deklarację, trzeba kliknąć „akceptuj i wyślij”

Przyciski zlecające zapis i wysyłanie deklaracji do wskazanego urzędu skarbowego znajdują się na dole strony. Poniżej znajduje się także link prowadzący do deklaracji PIT-38.

Potwierdzenie wysłania deklaracji. W sekcji „złożone dokumenty” znajdziemy potwierdzenie i kopię formularza
Potwierdzenie wysłania deklaracji. W sekcji „złożone dokumenty” znajdziemy potwierdzenie i kopię formularza

Po wysłaniu deklaracji otrzymamy urzędowe potwierdzenie w postaci cyfrowej. Formularz można też pobrać w formacie PDF, by dołączyć go do swojego archiwum na lokalnym dysku.

W razie problemów można też kontaktować się z infolinią MF. Z powodu ogromnego zainteresowania systemem e-PIT będzie ona działać także w weekend, 16 i 17 lutego.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (84)