Rekomendacja CBZC. Reguła 30 sekund

Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości stale przypomina o oszustwach realizowanych przez telefon, SMS-y i e-maile. Atakujący często podszywają się pod przedstawicieli banków. Twierdzą, że konieczne jest działanie w celu ochrony pieniędzy, co w praktyce prowadzi do ich utraty.

Uwaga na podejrzane telefony
Uwaga na podejrzane telefony
Źródło zdjęć: © Pexels

CBZC regularnie ostrzega przed przestępcami, którzy udają policjantów, pracowników banków, a nawet przedstawicieli Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego czy Związku Banków Polskich. Próbują przekonać, że trzeba szybko podjąć kroki na koncie bankowym, aby ochronić się przed podejrzanymi działaniami.

To typowa zagrywka ze świata socjotechniki pozwalająca wywrzeć wrażenie upływającego czasu cennego z punktu widzenia danego zagadnienia. Taki typ oszustwa nazywany jest spoofingiem telefonicznym, gdzie dochodzi do manipulacji identyfikatorem dzwoniącego.

Potencjalny przebieg rozmowy-oszustwa
Potencjalny przebieg rozmowy-oszustwa© CBZC

Dzieje się tak między innymi z powodu luk w systemach VoIP. W efekcie na ekranie telefonu może pojawić się prawdziwy numer infolinii wybranej instytucji. Sytuacja staje się jeszcze groźniejsza, jeśli numer banku mamy zapisany w książce telefonicznej, co sprawia, że łatwiej uwierzyć, że faktycznie ktoś dzwoni z banku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Podczas rozmowy oszuści często insynuują, że nasze oszczędności są zagrożone i sugerują przeniesienie funduszy na tzw. techniczne konto czy też zainstalowanie aplikacji do zdalnego dostępu. Powinniśmy być wyjątkowo czujni na takie sugestie.

Rekomendacja CBZC: zaczekaj 30 sekund

W sytuacji, gdy rozmowa telefoniczna wzbudza nasze wątpliwości, CBZC zaleca zastosować zasadę: "Zakończ połączenie i poczekaj co najmniej 30 sekund". Następnie warto samodzielnie wybrać numer instytucji, zamiast oddzwaniać do numeru zapisanego w historii, i opisać cały przebieg rozmowy.

Tym sposobem możemy upewnić się, że kontaktujemy się z prawdziwym pracownikiem danej instytucji. Dobrze jest również zapytać, czy rzeczywiście na naszym koncie miały miejsce podejrzane operacje. Jeśli wcześniej otrzymany telefon był próbą oszustwa, dowiemy się, że cała historia została zmyślona.

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (6)