Płacisz smartfonem? Liczba ataków rośnie w zatrważającym tempie
Blisko 75 proc. Polaków płaci za pomocą smartfonu za zakupy. Tymczasem analitycy cyberbezpieczeństwa Proofpoint ostrzegają przed 500-proc. wzrostem liczby cyberataków mobilnych, w których hakerzy starają się ukraść hasła, dane bankowe, a nawet przejąć pełną kontrolę nad smartfonami.
08.02.2023 16:29
Liczba ataków na smartfony wzrosła od początku 2022 r. nawet o kilkaset procent – ostrzegają eksperci firmy Check Point Software. Tymczasem blisko 80 proc. Polaków korzysta z tego urządzenia na co dzień (CBOS), połowa użytkowników spędza przed ekranem po kilka godzin dziennie a blisko 75 proc. Polaków płaci za jego pomocą za zakupy (VISA).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polacy nie zabezpieczają smartofnów
Smartfon coraz częściej zastępuję nasz portfel – obecnie już 20 proc. Polaków używa smartfonu, płacąc za zakupy stacjonarne, a 71 proc. za zakupy dokonywane online. Jednocześnie większość Polaków (ponad 70 proc.) nie zabezpiecza swoich smartfonów. I to pomimo faktu, że połowa z nas doświadczyła ataku hakerskiego,a co piąty użytkownik kradzieży danych – wskazują eksperci firmy Check Point Research.
Okazuje się, że 39 proc. użytkowników smartfonów w Polsce nie zmienia regularnie hasła do bankowości internetowej, a 36 proc. do bankowości mobilnej. Aż 67 proc. badanych przyznało, że stosuje te same hasła w różnych miejscach.
Smartfony na celowniku przestepców
Cyberprzestępcy w związku z popularnością smartfonów intensyfikują próby dostarczania użytkownikom złośliwych wiadomości tekstowych SMS i aplikacji w celu kradzieży poufnych informacji, w tym haseł i danych bankowych – wynika z danych firmy Check Point Research. Z kolei analizy przeprowadzone przez Proofpoint wskazują, że od 2022 r. liczba cyberataków mobilnych wzrosła aż o 500 proc.
Raport firmy Check Point wskazuje, że hakerzy używają różnych sztuczek, aby zdobyć poufne informacje z naszych smartfonów. – Coraz częściej phishing obejmuje ataki SMS-owe na telefony komórkowe lub fałszywe wiadomości w mediach społecznościowych i platformach gier, aby zmylić czujność ofiar. Kampanie mobilnego phishingu stają się coraz trudniejsze do wykrycia i możemy spodziewać się bardziej zaawansowanej inżynierii społecznej w kanałach innych niż wiadomości SMS i e-mail – mówi Wojciech Głażewski, dyrektor generalny firmy Check Point Software w Polsce.
Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl