Płatny Facebook. Wiadomo, ile będzie kosztować
Wall Street Journal donosi, że mieszkańcy Unii Europejskiej mają otrzymać możliwość wyłączenia spersonalizowanych reklam na najpopularniejszych platformach należących do koncernu Meta. Nie obędzie się jednak bez niewielkiego "ale", czyli dodatkowej opłaty.
04.10.2023 13:17
Kolejne popularne aplikacje będą oferować płatną subskrypcję, w ramach której zostaną wyłączone spersonalizowane reklamy. W ostatnim czasie prace nad takim abonamentem potwierdził TikTok. Teraz rzecz dotyczy Facebooka i Instagrama, czyli najpopularniejszych serwisów społecznościowych Mety.
Kwota, którą użytkownicy będą musieli wyłożyć "na stół", aby wyłączyć reklamy na Instagramie i Facebooku wyniesie 10 euro miesięcznie. W konkretnych okolicznościach ma to być nawet 13 euro.
Płatny Facebook i Instagram. Podano kwoty
Kwota 10 euro miesięcznie to minimalna cena za wyłączenie reklam na Facebooku i Instagramie. Warto jednak podkreślić, że cena na urządzeniach mobilnych będzie wyższa. Wynika to z faktu, że Meta będzie doliczać na telefonach i tabletach kwotę prowizji pobieraną przez Apple i Google – stąd użytkownicy tych urządzeń będą musieli liczyć się z nieco wyższą kwotą na poziomie 13 euro miesięcznie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Użytkownicy z Unii Europejskiej będą też mieli możliwość wyłączenia reklam na każdym kolejnym koncie podpiętym pod jeden plan "premium" za dodatkowe 6 euro. Korzystanie z płatnych planów subskrypcyjnych Mety jest dobrowolne. Ci, którzy nie zdecydują się na zakup abonamentu, będą otrzymywać spersonalizowane reklamy na obu platformach tak, jak ma to miejsce do tej pory.
Agencja Reutera zauważa, że plany wprowadzenia płatnej subskrypcji na serwisach koncernu Zuckerberga mogą być pokłosiem kary nałożonej na Metę przez irlandzkiego komisarza ds. ochrony danych. Przedsiębiorstwo jeszcze na początku 2023 r. otrzymało grzywnę w wysokości 390 mln euro za naruszanie prywatności, a oprócz tego zakazano też Mecie zmuszania użytkowników z UE do akceptowania spersonalizowanych reklam dobieranych na podstawie tego, jak ci zachowują się w sieci i jaka jest ich aktywność.
Z uwagi więc na tegoroczne problemy koncernu z prawem europejskim, płatny abonament ma być dostępny tylko na terenie UE. Nie wiadomo jednak, kiedy konkretnie zmiany zaczną obowiązywać na Facebooku i Instagramie, choć według WSJ ma to nastąpić już wkrótce.
Norbert Garbarek, dziennikarz dobreprogramy.pl