Podróbka Adblocka Plus pobrana przez 37 tysięcy użytkowników
Wydawać by się mogło, że zabezpieczenia oficjalnych kanałów dystrybucji aplikacji czy też rozszerzeń przeglądarek są na tyle dopracowane, że trudno o prześlizgnięcie się przez nie programu, który ma niewiele wspólnego z przynoszeniem korzyści użytkownikom. Tak jednak stało się w tym przypadku – jak donosi serwis engadget, w sklepie z rozszerzeniami dla przeglądarki Google Chrome dość długo znajdowała się podróbka oryginalnej wersji popularnego blokera reklam, Adblocka Plus.
Sprawa została nagłośniona po tym, jak o odkryciu poinformował na Twitterze użytkownik SwiftOnSecurity. Podrobiona wersja Adblocka Plus była wówczas używana przez ponad 37 tysięcy niczego nieświadomych użytkowników. Jak recenzuje aplikację jeden z nich, dodatek w rzeczywistości sam otwierał dodatkowe, uciążliwe reklamy w nowych kartach przeglądarki, zamiast skupiać się na ich blokowaniu.
Google allows 37,000 Chrome users to be tricked with a fake extension by fraudulent developer who clones popular name and spams keywords. pic.twitter.com/ZtY5WpSgLt
— SwiftOnSecurity (@SwiftOnSecurity) 9 października 2017Użytkownicy pobierający rozszerzenie, o ile nie zainteresowała ich stosunkowo niewielka liczba dotychczasowych użytkowników aplikacji (oryginalny Adblock Plus ma ich ponad 10 milionów), w zasadzie nie mieli jak zauważyć, że mają do czynienia z podróbką. Twórcy zadbali o identyczne logo, zrzuty ekranów oraz nazwę wydawcy Adblock Plus (w oryginale: adblockplus.org).
Osobom, które mogły paść ofiarami takiego oszustwa zaleca się więc usunięcie wspomnianego dodatku i ponowną instalację jego oryginalnej wersji, co można zrobić na przykład za pośrednictwem naszej bazy. Na ten moment wszystko wskazuje na to, że podróbka została już usunięta ze sklepu z rozszerzeniami do Chrome'a. Warto przypomnieć, że opisywane zjawisko nie jest pierwszym tego typu w historii, nawet w kontekście samego Adblocka: podobny przypadek miał miejsce 3 lata temu.